Jaareinde. Dus trends. Welke trends ziet foodlog.nl voor 2009?

De ingrediëntenleveranciers wachten met smart op januari 2010, wanneer het Europese voedselveiligheidsagentschap EFSA de lijst met toegelaten gezondheidsclaims bekendmaakt. Ondertussen gaan de ontwikkelingen gewoon door. Het vakblad VMT bezocht de beurzen Health ingredients Europe en Natural ingredients 2008 en signaleerde 10 trends.

1 Natuurlijk
De grote meerderheid van de leveranciers zegt met natuurlijke ingrediënten bezig te zijn en steeds vaker duiken de woorden 'duurzaam' of 'clean label' op. Uitzondering vormen een paar chemische bedrijven, vooral uit het Verre Oosten die beweren via biochemische of biotechnologische weg in elke gewenste stofte kunnen voorzien.

2 Cosmetisch
Er komen meer en meer schoonheidsproducten op basis van vruchtenextracten, veelal bessensoorten. Het gaat om stoffen met een antioxidantwerking of om stoffen die de huid zouden rehydrateren. Deze producten zijn veelal op de vrouw gericht.

3 Bloeddruk en stress
Voor de mannen zijn er de producten tegen een te hoge bloeddruk en stress. Bloeddrukverlagende ingrediënten zijn al een tijdje op de markt, maar de opkomst van antistressmiddelen is echt nieuw.

4 Hersenen
Fabrikanten schromen niet om alvast stevige claims op het gebied van de hersenfuncties te lanceren. Van omega 3 wordt dat al langer beweerd, maar ook polyfenolen uit cacao schijnen de hersenen te beschermen.

5 Ouderen
Veel ingrediëntenleveranciers zijn bezig zijn met het ontwikkelen van allerlei producten voor de groeiende groep ouderen. In deze categorie vallen bijvoorbeeld producten voor de regulering van diabetes. Uit het niets opgedoken lijken de ingrediënten die ontsteking van de gewrichten helpen te onderdrukken.

6 Uit de zee
Nu agrarische grondstoffen en mineralen schaars dreigen te worden putten diverse pioniers uit het rijke leven op de zeebodem. Naast de bekende omega-3vetzuren uit vis, is er tegenwoordig veel aandacht voor mineralen die gewonnen worden uit koralen, schelpen, zeewier of algen.7 Eigen merkproducten
Ingrediëntenleveranciers komen ook met eigen merkproducten op de markt. Het lijkt erop alsof ze zo onafhankelijker van afnemers willen worden. Daarbij vervaagt het grensvlak tussen supplement en voedingsmiddel.

8 Verzadiging
Sinds een jaar is er een omslag van 'min'-voedingsmiddelen naar 'plus'-voedingsmiddelen. Van producten met minder vet of suiker naar producten waar iets aan toegevoegd wordt wat voor een verzadigingsgevoel moet zorgen.

9 Excentrieken
Er is een opkomst waar te nemen van kleine bedrijven van buiten Europa, die met ingrediënten op de markt komen uit traditionele geneeskunde of exotische fruitsoorten.

10 Cacao gezond?
Heel veel leveranciers hebben toepassingen uitgewerkt op het gebied van chocoladeproducten. Cacao bevat 711 actieve componenten, zoals flavanolen en resveratol. Er komen functionele chocolaatjes aan die goed zijn voor hart, hersenen en botten. Het is echter zeer waarschijnlijk dat claims voor chocolade, door de nutriëntenprofielen chocolade, systematisch uitgesloten gaan worden.


bron: VMT met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken