Soms gebeurt het onvermijdelijke. Je laat weten dat je vindt dat iets anders, dichter bij het publiek zou moeten en vervolgens vinden ze dat je er dan maar een handje bij moet helpen. Nou vooruit, dacht ik. Foodlog.nl wil tenslotte meer gaan doen aan beter eten dan er alleen over praten. Zo kwam het dus.

Dit najaar wordt door Syntens, de innovatie-aanjager van het ministerie van EZ, opnieuw een 2010 editie van Smaakvol uitgevoerd. De editie van dit jaar heeft de speciale naam De Smaak van Nederland omdat in plaats van alleen een paar hotemetoten iedereen mee mag proeven en mag oordelen over de producten die meedingen naar de prijs voor het lekkerste product van Nederland.

Kleinere bedrijven (max. 250 werknemers) die een product maken waarvan het hoofdingrediënt uit Nederland komt kunnen meedingen. Het moet iets toevoegen aan het lokale, regionale of landelijke aanbod in Nederland. Indachtig het Oogcontact dat ondernemers weer met ons consumenten zouden moeten maken, krijgen ondernemers de gelegenheid om hun product hier aan het publiek voor te stellen en daar vragen van de lezers over te beantwoorden.

In drie voorrondes worden producten geselecteerd die worden genomineerd voor de Finale. Die rondes zijn verspreid over drie plaatsen in Nederland:

- Amsterdam: 30 september
- Zwolle: 4 oktober 2010
- Veghel: 5 oktoberSamen met een voor ieder van die drie plaatsen wisselende culinair schrijver of schrijfster die een rechtvaardige naam op te houden heeft, zal ondergetekende ervoor zorgen dat het oordeel van het aanwezige publiek wordt vertaald in deskundige nominatie voor de Finale die zal plaatsvinden op 30 november in Den Bosch. Ook daarbij is het publiek van harte uitgenodigd om mee te proeven en hier te laten weten wat het ervan vindt. De prijswinnaars zullen worden gekozen door Janneke Vreugdenhil (NRC Next), Felix Wilbrink (Telegraaf) en ondergetekende.

Waar we op letten? Of het lekker is en er goed uitziet. Zonder smaak gaat er echt niks door naar de volgende ronde. Over het marketingpotentieel besluit een commissie van echte marketeers. Natuurlijk zullen wij ons daar ook tegenaan bemoeien, maar het is gelukkig niet onze taak. We gaan gewoon kijken want die zeggen en hebben het daarover op foodlog.nl.

Weet je boeren, tuinders, telers, bakkers, slagers of andere etenswarenmakers die mee zouden moeten doen, laat dat dan weten aan erik.koldewey@syntens.nl of aan dick@foodlog.nl

Wil je meeproeven en oordelen op 1 van de sessies in Amsterdam, Zwolle of Veghel, laat me dan weten via dick@foodlog.nl
Dit artikel afdrukken