Nu een piepklein stapje verder. Hoe is het mogelijk dat een dwerg als Nettorama die keer of 10 om kan in marktleider Albert Heijn zoveel goedkoper kan wezen?
Gekke vraag?
Nee, dat zit zo. Hoe meer een super inkoopt, hoe goedkoper het wordt. Waarom die economische wet toch niet opgaat, dat is de grote vraag.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
In het overzicht staat toch welke huismerken er zijn meegenomen in de vergelijking? Bij AH staat 'AH' en niet Excellent en Euroshopper. C1000 en een aantal andere supermarkten hebben tegenwoordig ook hun eigen tegenhanger van Excellent- en Euroshoppermerken (TIP bijvoorbeeld als budgetmerk). Die staan ook niet in het overzicht genoemd. Je mag toch aannemen dat alleen de genoemde huismerken met elkaar zijn vergeleken. Appels met appels dus.
als ik journalist zou zijn dan zou ik dat zeker doen ;-)
Dan zit er niks anders op: bellen.
@ Dick, veel te gemakkelijk om te zeggen dat het appels-met-appels is:
Zomaar wel de % publiceren maar niet vertellen wat het onderliggende mandje is, vind ik niet netjes. A-merken op prijs vergelijken is gemakkelijk: het product is immers altijd gelijk, een vergelijking op prijs terecht. Daarnaast heb je inmiddels verschillende soorten huismerken (ook deze portfolio is verbreed). Inderdaad heeft AH high-end (excellent) en low end (euroshopper). "Een Volvo V40 is duurder dan een Opel Insignia, en beide zijn middenklassers"
Een goede vergelijking tussen huismerken zonder het 'mandje' te noemen is link en wellicht zelfs oneerlijk. Natuurlijk "400 gram ijsbergsla naturel" op prijs vergelijken is relatief simpel; als het echter gaat om soepen of kant-en-klaar maaltijden dan zullen zaken zoals receptuur (bv verhouding vlees-groent-koolhydraat) een grote rol spelen. Zelfs voor non-food producten geldt deze analyse.
Kortom slecht artikel, onduidelijk wat de onderliggende onderzoeksbasis is voor deze uitspraken (ik heb gisteren overigens het echte artikel gelezen en baseer me daar op en niet bovenstaande Foodlog stukje). Maatschappelijk effect van onderzoek van de consumentenbond is dermate groot dat ik EN zorgvuldig onderzoek EN 100% onderliggende data/mandje EN nette -lees niet schreeuwende koppen- artikelen verwacht. Op dit platform laat ik me regelmatig kritisch uit richting Appie (AH); in dit geval denk ik dat het niet fair is om op basis van dit artikeltje aan te geven dat AH 'te duur' is.
Uit mijn praktijk : AH besteed meer tijd en aandacht aan QA-management en audits dan de andere supermarktketen. Het resultaat is vaak een kwalitatief beter en veiliger product dan concurrende huismerken.
Ik ben erg benieuwd naar het 'mandje' waarmee gemeten is. Die mandjes zijn nl. een onderwerp van gesprek op zich. Maar laten we wel wezen: Excellent is een huismerk en zelfs Aldi en Lidl hebben inmiddels dergelijke huismerken.
Appels met appels dus, lijkt me.