Waarom wil die prijs nou toch maar niet naar beneden?
Ik belde er even over met 2 boeren en vroeg ze naar hun kostprijzen. Ik pik er wat grove kengetallen uit. In het ergste geval (binnenvlees, zoals kip en varken, dat niet buiten kan grazen of wormen eten en konijnen jagen; groenten en fruit kennen minder hoge prijsvermeerdingen) gaat de kostprijs van het voer - dat zo'n 70% van de totale kosten uitmaakt - over de kop. Van 1 wordt het dus 2. Stel nou dat door andere aanpassingen die biologisch vereist de kosten met 30% stijgen. 70% wordt dan dus een prijsstijging van 140%. De resterende zorgen voor een prijsstijging met 30% x 30% = 9%. Het product af boer wordt in dit voorbeeld dus net geen 1,5 x zo duur.
Stel nou dat het in de super ongeveer 4x zo duur is als de boer ervoor kreeg. De slachter, vervoerder, groothandel en super moeten er tenslotte ook goed van leven al hebben ze het product maar een fractie van de tijd in het bezit. Een gewoon product dat 'af boer' 1 kost, kost je als consument dus 4. Biofood rekent voor dat het 8 kost, terwijl het in werkelijkheid maar € 0,50 duurder is. Dat is dus kassa voor de wereld tussen de boer en de super. Ook al kosten de vrachtwagens, de verpakkingen, de snijmachines en de salarissen van de Polen daarachter geen cent meer, die 50 centen
Jazeker, dit is een heel grove berekening. Maar 1 ding is heel zeker: de richting is juist en ligt ergens tussen de 8 en die 16 keer.
En dan vragen die brave idealisten waarom biologisch maar niet wil groeien. Dat weet iedere marketeer: dit soort winsten heb je als super nodig. Dat noem je 'niches'. Dat zijn dingen waar je lekker veel aan verdient om je aanbiedingen die mensen naar de winkel moeten lokken en je te lage prijzen voor A-merken te compenseren.
Weet je wat er gebeurt als je niches te groot maakt? Dan kun je die prijzen niet meer vragen en moet je weer nieuwe maken. En dat is zonde, want dat kost tijd. En tijd kost geld. Daarom melken verkopers biologisch nog graag even uit en zullen de prijzen als het aan hun ligt niet dalen. Al helemaal niet in crisistijd.
Biologici let op uw zaak. U bent een marge brengende niche die niets met biologisch maar alles met doodordinaire marketing te maken heeft. Daarom heb ik helemaal niks meer met biologisch en zoek ik het zelf wel uit.
Ik belde vanmorgen even met de redactie van Biofood. We gaan proberen eens uit te zoeken hoe het zit, want het zit niet in de eindprijzen, maar in de multipliers.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Overigens: als bio aan de boerderij (bijna) net zo duur is als in de super, kun je je voorstellen hoe hard de slimme boer lacht die zijn hele handel thuis weet te verkopen.
Dan weet je ook meteen waarom eerlijk en duurzaam alternatief zijn ;-) (zelfs Loesje heeft wel 'ns een zwak moment)
Het verhaal over niche-markten bij de supers kan ik volgen, maar hoe is het dan bij de natuurvoedingswinkels? Liggen de prijzen daar op hetzelfde niveau? Voor die winkels is het in ieder geval geen niche in de grote zaal...
Op 't Biologica feestje komt een buitenlandse retailer aangeven (ik mocht de presentatie al bezien) hoe ze met een maximaal prijsverschil van 15-20% per product zeer inspirerende aandelen wisten te behalen op de verkoop van melk, eieren, citrus, wortelen, hele kip en babyvoeding en voor het overige een zeer tevreden retailer is. Kijk ook eens naar de prijzen bij Delhaize...
Price elasticity 101. Optimalisering of maximalisering? Centen en procenten? Maar Dick, BioFood, wordt onder druk uiteindelijk niet alles vloeibaar!?
Ik ken nog zo'n Belgisch voorbeeld: Colruyt. Huismerk: Biotime. Het aandeel in de verkopen ken ik niet. Dat de prijs je daar niet tegenhoudt is heel erg duidelijk, want het is een 'normaal' prijsniveau. Voor hen is biologisch gewoon een keuze.
Het is dus een kwestie van willen. Net zoals Jumbo Volwaardkip wil en Albert Heijn alleen maar doet alsof.
Peter, wat denk jij: wil de Nederlandse super bio of gebruikt'ie het liever?
Freek, neem maar aan dat aan bio goed te verdienen valt als je het goed doet. Dat het niet hoeft bewijst bijv. Biotime. De boeren die eraan doen, bewijzen dat ook. De centen van die procenten waar Peter het over heeft, vloeien in andermans handelszak.
…want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren, en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren, en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.
Ik denk dat welhaast elke Nederlandse category manager in de supers bio en fairtrade wil, evenals betaalbare en spectaculaire AGF. Maar misschien neemt de "waan van de overdag" weer over... maar de echte superretailers die ik spreek voelen 's avonds bij de reflectie bijna allen het bovenstaande! (weemoedigheid over wat ze eigenlijk nog meer in de schappen willen zien)
Dus Dick, de wil is er, en de praktische bezwaren zie ik niet meer.
Hoe kunnen we welke praktische bezwaren uit de weg helpen?