De informatie die de medewerker van de slagersafdeling vroeger gaf: "effe aanbraden en dan op zachter vuur zoveel minuten" staat nu onderop het schaaltje. Op de groenteafdelingen bordjes met de boodschap dat veel fruit eten goed voor je is. Goed dat ze je daaraan herinneren. De wijnafdeling wordt jaar na jaar inzichtelijker door over te gaan op informatie over stijlen, in plaats van door op het achteretiket te drammen over combinaties met wild of gevogelte, terwijl de klant een wijntje voor op de bank zoekt. Het begrip "Borrelwijn" staat geloof ik al op sommige schapkaartjes.
Op verpakkingen van alle "eigen" producten staan al een tijd bulletpoints met de belangrijkste redenen om het desbetreffende product te kopen. Dat zijn jammer genoeg vaak wat open deuren. Op een fles azijn staat bijvoorbeeld "lekker door de sla" en op een zak voorverpakte groente staat "gezond". Soms voel je dat er op de etiketafdeling getwijfeld wordt of een product wel echt een meerprijs rechtvaardigt. In het koelvak staat op bakjes voorgesneden blokjes kaas voor de borrel: "uit het hart van de kaas gesneden dus extra smeuïg". Blokjes kaas kun je NB op de kaasafdeling gratis pakken.
Drie voor(!!!)etiketteksten van drie AH Excellent-olijfolieflessen:
Spaanse olijfolie
Spaanse olijfsoorten geven deze olijfolie haar onmiskenbare karakter. De eerste indruk is fruitig en kruidig. De nasmaak brengt een spannend bittertje op de tong. Een verrijking voor Spaanse gerechten."
Italiaanse olijfsoorten geven deze olijfolie haar kenmerkende smaak: licht peperig maar in de nasmaak soepel en rond. Een verrijking voor Italiaanse gerechten. Ook heerlijk over warm brood.
Griekse olijfolie
Griekse olijfsoorten geven deze olijfolie z'n kenmerkende, frisse smaak: mild grassig en een zacht bittertje. Een verrijking voor mediterrane gerechten. Ook heerlijk over vis of over warm brood.
Wanneer ik hoogleraar informatiegehalte zou zijn, zou ik zeggen: "Ze doen nog niet hun opperste best niet bij AH." De informatieve supermarkt is een goed idee. Maar streef dan ook naar informatieve teksten. Maak van de schappen een voedselencyclopedie of -magazine. Leg eens uit waarom er zoveel soorten eieren zijn. En zoveel soorten bubbelwater. En zo ontzettend veel soorten wijn. Waarom is er maar één soort prei? Is niet-biologische tartaar even slecht als niet-biologische kip? Hoe kom je aan een ander stuk kangoeroe dan biefstuk? Waarom heten "Arno's" zo?
Plaatje: de producten van Monini, bij AHXL hebben ze de complete serie van deze "#1 Italiaanse olijfolie". Welke moet je hebben?
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik ging vanmiddag kijken in een XL en zag de enorme keuze tov mijn buurt-Ahaatje. Het zijn knappe winkeliers. Wat ik me nou afvraag: mag ik het allemaal eens proeven om te ervaren hoeveel verschil en toegevoegde waarde er zit onder al die verschillende etiketten en varianten per etiket? Ze maken de winkel en die producten nl. duurder. Is er geen toegevoegde waarde, dan kun je het dus beter laten omdat je niet lekkerder gaat eten van de impressie van keuze en informatie.
Lizet, AH zou mij inderdaad moeten benaderen. Ik heb een zeer schappelijke uurprijs en toch zeer gevorderde ideeën over de informatieve supermarkt:-)
In het algemeen zou ik als ik een verantwoordelijke was van een winkelformule hier heel veel kijken. Anna Muth gaf gisteren ook weer een mooi gratis advies over koffiereclame bij Marqt. Maar ook zij zal weggekocht worden.
Heb je trouwens al gelezen dat Foodlog ook een papieren magazine wordt? Staat in de Elsevier.
Hé van der Land, aan het solliciteren?