Er lijkt een beetje mot, maar het is waarschijnlijk meer verwarring.

Jan Robben, Nederland’s ‘Mister Aardbei’, was niet blij met het Libelle-publiek. Lelijke woorden gebruikte hij nauwelijks, maar teleurgesteld was hij wel.

Met de Nederlandse Aardappelen, Groenten en Fruit-boeren bemande hij de AGF-stand op de Libelle-zomerweek. Besloten was immers dat AGF dichter bij het publiek moest communiceren. Heel dichtbij werd het dus. Een confrontatie met de gemiddelde Nederlandse vrouw. Die heb je immers te pakken met de Libelle. Niet op schrift of op een scherm, maar in levenden lijve. Tijdens die zomerweek van het blad die twee weken geleden al plaatsvond.

Jan hoopte op serieuze liefhebsters van lekkere dingen. Maar ze waren er niet. Hij zag graaisters en beurskoopjesjaagsters. Hoe moet dat nou als je een betere aardbei aan de man wilt brengen?

Daar correspondeerden we wat over, toen ik ontdekte dat Jan deze week zachtjes op z'n donder kreeg van z'n hoofdredacteur. In de papieren editie van Groenten en Fruit zegt die over het AGF paviljoen: “de promotie van groenten en fruit concentreerde zich op het strand van Almere tijdens de Libelle Zomerweek. Onverwacht leverde dat toch tegenstrijdige berichten op. Coördinator Maurice Wubben sms’te regelmatig dat het een gekkenhuis was, de meeste bedrijven en organisaties strooiden met enthousiaste persberichten, maar ‘mister aardbei’ Jan Robben was veel minder enthousiast. Weinig gezonde kooplust, maar vooral veel graaigedrag, zo luidde zijn conclusie.”

Ik begrijp het wel. Jan zag natuurlijk de gebruikelijke huishoudbeurstaferelen. Zo’n mensengolf van vrouwen, wat verdwaalde mannen en kinderen. Overal staat wat hapklaar. Overal wordt achteloos van gegeten. De entree moet er driedubbel uit door onbeperkt schransen en 'beursaanbiedingen'. Folders gaan mee voor bij het oudpapier thuis.
Jan’s aardbeienboom stond er vast ook. Iedere 3 minuten leeg. Alles voor nop. Hap weg en nog een derde en vierde.

Natuurlijk was iedereen blij. Want iedereen at, dronk gezonde smoothies en nam folders mee waarin staat wat je al weet: eet meer groenten en fruit. Maar voor hoeveel kilo extra verkopen zal het zorgen?

Jan gelooft er niet in. Weggeven is makkelijk handel doen. Na zo’n feestje roepen dat iedereen maar bleef eten en dat het zo’n succes was ook.

Zou er een Libelle-factor zijn of is het weggegooid geld omdat groenten en fruit nou eenmaal allang bekend zijn? En als het weggegooid geld is, hoe zou het dan moeten?




Jan stuurde me in ieder geval een uitnodiging voor in serieus lekker geïnteresseerde foodloglezers. Die zijn van harte welkom voor de proeverij op zijn aardbeientuinderij in Oirschot. Op 14 juni 2009 van 12.00 tot 18.00 uur kun je er terecht.

Het programma vermeldt:

Jan Robben Aardbeien zal u minimaal 6 verschillende soorten lekkere aardbeien voorschotelen (www.aardbeien.net)

De Wijnborch uit Rosmalen, laat verschillende bijpassende Italiaanse wijnen proeven,zoals Prosecco en Moscato d’Asti (www.dewijnborch.nl)

Ellen Steenbergen, bekend als finalist voor de beste hobbykok van Nederland in Herman den Blijkers tv-programma Herrie aan de Horizon, zal heerlijke hapjes met aardbeien maken (www.culinaireduizendpoot.nl)

Uiteraard is er naast het proeven van alle lekkers ook de mogelijkheid om de producten te kopen.

Welkom op Boterwijksestraat 15, 5688 HX in Oirschot


Dit artikel afdrukken