Wat de Reclame Code Commissie op 7 augustus (dinsdag a.s. dus) besluit, is wél interessant.
Diverse mensen hier - w.o. 'very well educated' - gaven toe niet te weten dat Australian Homemade bonbons niet uit Australië komen. Volgens AH weet 'de gemiddelde consument' dat echter wel. De onderzoeksgegevens waarop het bedrijf zich baseert (?) zijn echter niet bij de brief aan de RCC gevoegd.
Mensen hier gaven aan zelfs zeker te weten dat de gemiddelde consument niet weet wat hij volgens AH wél weet. Maar ook zij hebben het natuurlijk niet onderzocht.
Ik denk dat we zelf maar een steekproef moeten nemen. Wat de uitspraak van 7 augustus ook mag worden. Dan weten we het tenminste. Tenzij de RCC natuurlijk zelf wat onderzoek aan haar beslissing ten grondslag laat liggen. Het centrale verweer van AH dient tenslotte uiterst serieus te worden genomen.
Wordnapping - het fenomeen waarin de Australische pralines van AH een RCC-testcase zijn - draait nl. altijd om dat argument. Volgens reclamemakers vindt de consument het leuk in het ootje te worden genomen en weet hij dat hij dat wordt. Voortdurend, altijd en overal. Daarom heb je guacemole (gemalen avocado-pasta) waarin een procent of 3 avocado zit. Wilde tomaten uit de kas. Vers ontdooid konijn uit China. Yoghurt met bosvruchten die nog nooit bossen hebben gezien. Kreeftensoep met een zielig procentje gemalen kreeftenschalenafval. Kroketten met zoveel procent 'vlees' dat gewonnen wordt uit gemalen hoeven. En nog een heleboel meer. Daarom verkoopt AH naast de Volwaard toch weer 'boerenkip' (van een slachterij die eerst wel, maar nu niet meer mee doet aan de Volwaard).
Maar de consument, die lacht zich een kriek. Die vindt het geweldig dat hij voor de gek wordt gehouden. Reclame is een gezelschapsspel. Het gaat nergens over. Consument en reclamemaker hebben als het ware afgesproken dat de een de ander zal vermaken met absurditeiten. De consument heeft als vanzelfsprekend beloofd die niet serieus te zullen nemen. En daarom is alles toegestaan, net als bij 'consenting adults'.
Niks mis overigens met die gemalen hoeven. Dat ruimt op en het is absoluut voeding!
Alleen die schaterende consument, die wil ik nou wel eens in beeld hebben gebracht. Net als de mening van de RCC dienaangaande.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Inmiddels gebruikt ook de rechtspraak -sinds eind jaren negentig- het toetsingscriterium ''de gemiddelde consument''. Zo werd onlangs aan de hand van dit criterium de grote schadeclaim van aandelenleasegedupeerden door de Hoge Raad afgewezen. Gebruik van het criterium is zeer ver gaand, het betekent dat de beneden gemiddelde consument (juist ja, degene waarvoor de rechtsbescherming in het verleden is ontwikkeld) onbeschermd staat tegen misleidende reclame. Alleen de bovengemiddelde consument (degene die de bescherming veel minder nodig heeft) blijft nog beschermd. Om meerdere redenen is het een onzinnig toetsingscriterium:
1) onder omstandigheden, met bepaalde hem/haar onbekende diensten of producten is iedereen soms of vaak een beneden gemiddeld mondige consument;
2) als aspiratie voor de onmondige consument om zich tot het gemiddelde ''op te trekken'' is het ook al onzinnig. Bij een stijging van het gemiddelde, valt nog steeds het beneden gemiddelde naast de boot.
GJ, prachtige semantiek wat mij betreft. We gaan zien wat de RCC ervan vindt. Die heeft daar tenslotte voor gestudeerd.
Dat weet ik wel, maar gaat het hier ook om Australische bonen? Dat kan ik niet uit de site van Australian halen.
Nou ja, het ging mij voornamelijk om dat "zoals de naam al suggereert". Dat vond ik in dit kader ineens érg grappig.
@Lizet, het zal je wellicht raar in de oren klinken, maar er wordt behoorlijk veel koffie geproduceerd in Australië.