De trend van dit moment is dat managers van supermarkten zich persoonlijk profileren. Bart Fischer is manager van het productinnovatieteam van Albert Heijn, en werd in die functie geïnterviewd door de Pers, wat weer werd opgevangen door Distrifood. Een paar klinkende citaten, die inzicht geven waar AH zijn kansen ziet:
'Ze zeggen wel dat Nederland culinair ontwaakt. Dat gebeurt buitenshuis maar ook thuis. Nederlanders hebben over het algemeen steeds meer behoefte aan culinaire ervaringen.'
'Consumenten kiezen er blijvend voor om uitgebreider en gevarieerder te koken. Je ziet dat aan het grote aantal kookboeken en kookwinkels, en aan de betere fornuizen die verkocht worden.’
'De eenvoudige kant-en-klare stamppot met worst is voor veel klanten niet langer bevredigend. Naarmate je smaakintelligentie hoger wordt, krijg je ook andere behoeftes. Dat merk ik zelf ook. Als kind was ik gek op elleboogjesmacaroni, daarna ging ik aan de gedroogde spaghetti en inmiddels eet ik alleen nog maar verse pasta. Niet dat ik een snob ben, maar ik gruwel nu van elleboogjesmacaroni', aldus Fischer.'
Dan komt de crux: Albert Heijn speelt op de culinaire trend in door maaltijdconcepten als Koken met Chefkoks uit te rollen. In ruim dertig AH's zijn sinds enkele maanden maaltijden verkrijgbaar die door sterrenkoks als Jonnie Boer of Sergio Herman zijn bedacht. De bovenkant van de markt kan hiermee niet volledig worden afgedekt. De werkelijk culinair ingestelde consumenten zullen ervoor blijven kiezen om zelf te koken. Voor die mensen is dit misschien niet zo geschikt, maar wel voor hun minder goed kokende partner. Kan die ook een keer scoren.'
Fischer geeft hier dus aan dat hij het heeft over de bovenkant van de markt. Zijn eerdere opmerkingen gingen helemaal niet over Nederlanders of consumenten in het algemeen, maar over de groep die het kan en wil betalen. Hoe dan ook: eters van kant-en-klare stamppot met worst zijn "onintelligent" en gedroogde pasta is "gruwelijk". Fischer omarmt de Pim Fortuijndoctrine: ga toch koken, dom blondje.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Mosselbestekjes: die gaan in de collectie 'ondingen' die ik aanleg, bij de bananenetui en de augurkkerstbal en nog zo wat onzinproducten.
De idioterie van die mosselbestekjes is me uit het hart gegrepen. Ik kocht vorige week mosslen bij AH (ja, ook ik ga wel eens in de fout) en was benieuwd. Deed het pak open en barste in schaterlachen uit: plastic imitatiemosselen. Alsof er niet genoeg echte mosselschelpen in een doos zitten!
Helaas, plaatjes plakken leidt tot van alles dat ik liever vermijd. Hoe jammer ook. Ik heb een link naar je plaatje gemaakt.
Waarom mag ik geen plaatje plakken? :(
De nieuwste idioterie van AH:
mosselbestekjes
Ik wist niet wat ik zag!
Er vindt op dit moment een proef plaats om versere vis in de supermarkt te verkopen, dwz de laatst gevangen vis wordt bij aankomst dezelfde dag naar de supermarkt gereden, is de belofte. De innovators kijken wel degelijk ook naar het primaire product. Die kokkels zie ik ook wel zitten.