Nederland kampt met teveel vierkante meters winkeloppervlakte. Terwijl de bevolking maar beperkt groeide, is het aantal vierkante meters winkeloppervlakte de afgelopen decennia fors gestegen. Dat zorgt voor heftige concurrentie tussen supermarktformules. Omdat de grootste met het compleetste assortiment consumenten het meest aanspreken zijn die er ook nog eens bijgekomen. Die doen het goed. Ten koste van de andere winkels, zei ING gisteren. Maar de analisten van de bank voegden eraan toe: en hoe lang gaat dat nog goed?

Online boodschappen wordt belangrijker. De winkel lijkt langzamerhand een achterhaald concept.

De Levensmiddelenkrant zette afgelopen weekend op een rijtje wat de belangrijkste Nederlandse supermarkten inmiddels online aanbieden.

Albert Heijn
22.000 producten zijn inmiddels online te koop en kunnen of via een Pick Up Point worden opgehaald of via Albert worden thuisbezorgd. De Zaanse super heeft inmiddels 13 Pick Up Points. 70% van Nederland kan van de thuisbezorging van Albert gebruik maken. AH suggereert dat het aanbod online straks mogelijk zelfs ruimer zal zijn dan in de XL-filialen.
AH Pick Up Points leveringen zijn gratis of kosten tot €2,50 afhankelijk van het bezorgmoment en bestelbedrag. Voor thuisbezorgen betaal je tussen de €3,95 en €12,95.

Jumbo
Is nog niet zo ver, maar zegt ook online te gaan. Gevraagd naar de online activiteiten zegt Jumbo tegen de Levensmiddelenkrant: "Over de invulling van onze e-commercestrategie en plannen doen wij nu nog geen mededelingen." Er is een e-commerceteam opgericht en het lijkt erop dat één van de distributiecentra van het bedrijf in Den Bosch wordt omgebouwd tot centraal online orderpickcentrum. Media 2014 zou Jumbo online gaan.

Spar
Spar biedt op dit moment 3.000 artikelen online. Dit aantal zal worden uitgebreid tot 4.000. Vanaf bestellingen van € 50 is bezorging gratis. Daaronder betaal je € 4,50. Op dit moment kan bij 54 winkels online worden besteld en afgehaald. Dit aantal moet in 2014 stijgen tot 100 à 140.

Coop
Op dit moment biedt Coop 5.900 artikelen online. In 2014 groeit het assortiment door tot 7.000. Afhalen kost € 2,99, bezorgen € 4,99. Op de vraag of Coop speciale categorieën zoals glutenvrije producten online nadrukkelijker gaat brengen antwoord het bedrijf: "We zijn momenteel aan het onderzoeken of dit voor de Coop-klant toegevoegde waarde heeft."

Hoogvliet
Hoogvliet biedt 8.500 artikelen online aan. De discounter zegt dit aantal uit te zullen breiden, maar weet nog niet met hoeveel. Het bedrijf wil uiteindelijk het gehele assortiment online gaan brengen. Hoogvliet richt zich op afhalen bij de eigen vestigingen en berekent daarvoor € 2,49. Thuisbezorging heeft geen prioriteit.

DeKaMarkt
De webwinkel van DeKaMarkt telt op dit moment 8.705 artikelen. Dat assortiment is vrijwel gelijk aan het assortiment in de winkel. Afhalen kost € 2,95. Net als bij Hoogvliet ligt de focus daarop. De ontwikkeling van de markt voor thuisbezorging houdt DeKa 'scherp in de gaten'

PLUS
De lokale super bezorgt 8.000 artikelen thuis en berekent daarvoor € 4,50. Bij een enkele vestiging kunnen de boodschappen ook worden opgehaald. PLUS vindt het op dit moment te vroeg om verdere uitspraken over zijn online strategie naar buiten te doen.

Boni
Boni biedt 6.500 artikelen online aan. Bij 13 vestigingen kunnen de bestellingen worden afgehaald. Dat kost € 3,50. Thuisbezorgen kost € 4,95. Het aantal afhaalwinkels zal in 2014 stijgen. Ook zullen afhaalpunten worden geopend.

AH voorop, Jumbo nog onzichtbaar
In Nederland loopt Albert Heijn duidelijk voorop. Het bedrijf heeft niet alleen het grootste aantal winkels, maar ook de meest uitgebreide online strategie. De andere supermarktformules lijken er hard achteraan te komen. Opvallend genoeg is de nummer 2 in de markt - Jumbo - nog vrijwel onzichtbaar als online aanbieder.

Van bezorg-drones tot La Placel
Kort geleden kondigde Amazon aan met drones (zie foto) bestellingen binnen een uur thuis te willen gaan bezorgen, ook levensmiddelen. Hoewel die ambitie nauwelijks serieus kan worden genomen omdat het luchtverkeer in steden een ernstige bedreiging zou worden voor de veiligheid, geeft het wel aan dat de wereld van het winkelen snel verandert. AH biedt inmiddels een zeer omvangrijk assortiment online. De concurrentie komt er snel achteraan, want kan niet achterblijven. De dure vierkante meters winkeloppervlakte die via de prijs van producten moeten worden goedgemaakt zouden weleens snel in waarde kunnen afnemen als er geen andere benutting voor wordt gevonden. De winkels zullen zich dan mogelijk ontwikkelen tot plekken waar de echt bijzondere dingen te koop zijn of ... plekken waar je kunt eten én die bijzondere dingen kunt kopen en ook nog wat gewone spullen die je vergeten was of ook nodig had kunt meenemen. Oude supers op de geschikte plekken zouden wel eens La Place-achtige vormen kunnen aannemen. Dat betekent dat de noodlijdende horeca het door deze trend nog lastiger zal krijgen. Slimme horeca-ondernemers gaan dan ook alvast praten met supers om er een keukentje met een zitje in te beginnen.

Aldi en Lidl zijn als de Mediamarkt
En Aldi en Lidl dan? Zij komen in het overzicht niet voor. Dat is logisch: zij bieden een prijsaanbod waar je nog steeds graag even voor naar de winkel gaat. Net zoals je ook naar de Mediamarkt gaat. Ook die is goedkoop de beste.
Het schrikbeeld van heel wat Nederlandse supers is dat ze te weinig bijzonder en te duur in hun onbijzonderheid worden. Zo verdwijnt ook de Expert, de elektronicawinkel die nu al bijna niemand meer kent.

Fotocredits: drone, Amazon
Dit artikel afdrukken