De echte liefhebbers wisten hun Hellmann's al jaren op tafel te krijgen. Hoewel Unilever al vele jaren de eigenaar is van de Amerikaanse mayo voor culi's, voerde de multinational het merk niet zelf in Nederland. Via groothandels en speciaal-importeurs was het toch in Nederland te vinden, zelfs bij supermarkt Jumbo. Tijd dus voor Unilever om er zelf mee te komen.

Bij de introductie viel de genodigden - een gezelschap van culi's en pers - meteen iets op. De Amerikaanse 'echte' Hellmann's is een mousse- achtige emulsie. Behoorlijk wit van kleur en luchtig/stevig, zelfs een beetje gelei-achtig van structuur. De Hellmann's zoals de liefhebbers die via importeurs hebben leren kennen, blijft een beetje 'staan'.

Hellmann's historie
Maar deze nieuwe potjes waren nog niet open, of de vraag rees al: "Is dit de originele Hellmanns wel?" Want onder de deksels zat een glanzende, lichtgele... gewone mayonaise. De aanwezige Unilever-vertegenwoordigers vertelden vol smaak over het ontstaan van Hellmann's: hoe het van oorsprong Duitse echtpaar bijna op de Titanic had gereisd. Hoe het recept van de vrouw van Hellmann's afkomstig is. Dat de mayonaise oorspronkelijk uit houten 'bootjes' verkocht werd en nog meer van die kleine weetje die het echt maken.

De uitgenodigde chefs presenteerden hun hamburgercreaties met Hellmann's en lichtten die uitgebreid toe. Iedereen had het over de onvergelijkelijke smaak. Maar, hoe zat het dan met die consistentie? Nou, dat kwam doordat uit consumentenonderzoek was gebleken dat de Nederlandse consument liever een wat smeuïgere mayo heeft. Zeg maar, Calvé-consistentie. En daar weet Unilever natuurlijk alles van.

Unilever dient lokale smaakvoorkeuren
En zo gebeurde het dus. Omdat het volume een beetje omhoog moet, woog de Nederlandse consumentenvoorkeur zwaarder dan 'the original'. Hoe torenhoog de smaak daarvan ook geprezen wordt.

Voor de Nederlandse 'echte Hellmann's' werd uitgeweken naar de Britse receptuur. Dat weet inmiddels de rest van het Hellmann's publiek ook. In Out-of-Home Shops werd het dit weekend uit de doeken gedaan: Volgens de website Snacknieuws is dit gebeurd tot grote schrik van veel trouwe fans. ‘Omdat Unilever haar consumenten overal ter wereld optimaal wil bedienen is er een klein verschil tussen recepturen, gedreven door lokale smaakvoorkeur’, reageert Unilever. Volgens de was- en voedingsmiddelenreus is uit testen gebleken dat de receptuur uit Engeland de Nederlandse consument het meeste aanspreekt. ‘Dat is waarom we deze receptuur in Nederland lanceren’, aldus Unilever volgens wie de smaakverschillen 'minimaal' zijn.

De smaakverschillen zijn minimaal, maar het mondgevoel is heel anders. Dat maakt de Nederlandse 'Real Hellmann's' zo anders dan de 'original' waar de liefhebbers zo dol op waren omdat hij afweek van alles wat hier door alles uitvlakkend marktonderzoek al te koop was.

Zeg smaakliefhebbers, wat vinden we daar nou van?

Fotocredits: www.hellmanns.nl


-- POLL --

Unilever introduceert de 'echte' Hellmann's Real Mayonaise in Nederland

Dit artikel afdrukken