Amerika greep het afgelopen jaar naar comfort food en cafeïne. Eerder dit jaar bleek al dat Amerikanen in de coronacrisis minder zelf koken en meer bestellen. GrubHub, de op één na grootste maaltijdbezorger van de VS, ziet leegte-opvullend troosteten aan populariteit winnen.

De maaltijdbezorger vergeleek de bestellingen uit de periode januari-november 2020 op zijn platform met dezelfde maanden vorig jaar, aldus FoodNavigator. Vervolgens bracht GrubHub de impact van de coronacrisis op het Amerikaanse eetpatroon in kaart in het Year in Food Report.

De meest bestelde maaltijd van 2020 was de Pittige kip sandwich. De populariteit van dit gerecht nam met 318% toe. Franse frietjes scoorden het best als bijgerecht met 629% stijging in populariteit. In de toetjescategorie was appeltaart de hardloper (330% populairder). Opvallend was ook de toename van thuisbezorgde kant-en-klare koffies, met Pumpkin spice latte als ultieme winnaar.

In voorgaande jaren zag Grubhub vooral een groei in vegan en vegetarische gerechten. Die groei stagneerde, maar plantaardig eten hield zich staande temidden van het veel bestelde comfort food: bestellingen met vleesvervangers zoals de Impossible Cheeseburger schoten omhoog. Milieutechnisch iets meer verantwoord dan vlees, afgezien van het thuisbezorgen natuurlijk.
FoodNavigator USA - Comfort foods take center plate in Grubhub?s 2020 ?Year in Food? report
  • Deel
Druk af