De overheid zou 'slinks' van de coronacrisis gebruik maken om haar stikstofreductieplannenten koste van die van het Landbouwcollectief door te drukken. Dat hoorde Boerenbusiness van de Farmers Defence Force en de Stichting Stikstofclaim. Ze baseren zich op een uitgelekte brief van de provincie Friesland.
Daarin valt te lezen dat minister Carola Schouten van Landbouw gisteren in overleg is gegaan met de Nederlandse provincies over het verleasen van stikstofruimte en het extern salderen met veehouderijen die over dier- en of fosfaatrechten beschikken. Uit de brief blijkt een programma van zes punten:
1. Extern salderen openstellen voor één jaar volgens de optie ‘marktconform extern salderen’, na één jaar evalueren en op basis daarvan besluiten over (aangepaste) voortzetting of stopzetting
2. Beheersmaatregelen treffen om de risico’s van marktconform extern salderen te ondervangen
3. Inwerkingtreding per 1 mei 2020
4. Geen onderscheid maken tussen NH3 (uit de veehouderij) en NOx (uit verkeer en industrie)
5. Samen overige sturingsinstrumenten uitwerken, speciaal een voorkeursrecht voor provincies (recht van eerste aankoop)
6. De aanpak communiceren met de stakeholders eind maart / begin april zoals dit ook bij de beleidsregels is gedaan
Voorzitter Aalt Dijkhuizen van het Landbouwcollectief geeft aan niet via de pers te willen onderhandelen, maar 'er druk mee bezig te zijn'.
Volgens de FDF en Stikstofclaim lijkt het erop dat de in februari toegezegde ontkoppeling van de stikstof- en fosfaatrechten van de baan is. Bovendien vinden ze dat er wel degelijk een onderscheid moet worden gemaakt tussen de bronnen en typen stikstof.
Daarin valt te lezen dat minister Carola Schouten van Landbouw gisteren in overleg is gegaan met de Nederlandse provincies over het verleasen van stikstofruimte en het extern salderen met veehouderijen die over dier- en of fosfaatrechten beschikken. Uit de brief blijkt een programma van zes punten:
1. Extern salderen openstellen voor één jaar volgens de optie ‘marktconform extern salderen’, na één jaar evalueren en op basis daarvan besluiten over (aangepaste) voortzetting of stopzetting
2. Beheersmaatregelen treffen om de risico’s van marktconform extern salderen te ondervangen
3. Inwerkingtreding per 1 mei 2020
4. Geen onderscheid maken tussen NH3 (uit de veehouderij) en NOx (uit verkeer en industrie)
5. Samen overige sturingsinstrumenten uitwerken, speciaal een voorkeursrecht voor provincies (recht van eerste aankoop)
6. De aanpak communiceren met de stakeholders eind maart / begin april zoals dit ook bij de beleidsregels is gedaan
Voorzitter Aalt Dijkhuizen van het Landbouwcollectief geeft aan niet via de pers te willen onderhandelen, maar 'er druk mee bezig te zijn'.
Volgens de FDF en Stikstofclaim lijkt het erop dat de in februari toegezegde ontkoppeling van de stikstof- en fosfaatrechten van de baan is. Bovendien vinden ze dat er wel degelijk een onderscheid moet worden gemaakt tussen de bronnen en typen stikstof.
Mesdagfonds doet ook weer een mooie duit in de zak met een hernieuwd rapport. Hierin komt duidelijk naar voren dat er geen enkele kosten baten of effectiviteits meting is geweest van voorgestelde opkoopregelingen en dat deze eigenlijk niet helpen.
We moeten terug naar de basis in dit dossier, echter zal dat nu moeilijk zijn.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/03/30/een-mes-in-de-rug?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief-30-03-2020
Volgens mij lost 'Corona' veel op. Inclusief tal van stikstof problemen en de aandachtsfocus.
Wat ik doorkreeg van LTO was dit;
Stabiliteit nodig op stikstofdossier
De laatste dagen worden we geconfronteerd met berichten en publicaties op het stikstofdossier die onrust veroorzaken. In deze tijden kunnen we die onrust missen als kiespijn. Zo werd op 23 maart de Regeling Stikstof rondom bouw en infrastructuur gepubliceerd. Op zich geen verrassing: rond de jaarwisseling vond de internetconsultatie plaats van de concept-regeling en heeft het Landbouw Collectief hier ook op gereageerd. De spoedwet die hieraan ten grondslag ligt werd al in december 2019 in Tweede en Eerste Kamer aangenomen. De regeling maakt ruimte voor het bouwen van woningen en aanleggen van wegen. Hiervoor moest de maximum snelheid omlaag. Onze zorg zit er onder andere in dat ook veevoermaatregelen kunnen worden doorgevoerd via deze regeling en dat lagere overheden ook bronmaatregelen kunnen afkondigen. Concrete veevoer- of andersoortige maatregelen worden echter vooralsnog niet verplicht opgelegd via deze regeling. Zoals bekend zien LTO en het Landbouw Collectief wel oplossingen, maar via maatwerk per bedrijf, op vrijwillige basis en zo nodig met vergoedingen. Ondoordachte verplichtingen zijn in deze tijden uit den boze!
Ook kwamen er deze week via de achterdeur berichten naar buiten over nieuwe afspraken tussen de Provincies en LNV die aanstaande zouden zijn. Het betrof hier het verleasen en extern salderen van stikstof. Het Landbouw Collectief is nog steeds met LNV in gesprek. We gaan ervan uit dat er geen afspraken achter de rug om van de agrarische sector worden gemaakt. Via vele en diverse kanalen is dat deze week ook nog maar eens aan de Provinciebesturen kenbaar gemaakt.
Nogmaals roepen we alle overheden op om de agrarische sector in deze bijzondere tijden te steunen en geen onnodige onrust te veroorzaken op het stikstof dossier en zeker geen onomkeerbare negatieve besluiten te nemen!
Reactie via-via van Trienke Elshof.