De 'stille' fusie tussen supermarktketens Dirk en Dekamarkt lijkt tot verrassing van supermarktwatchers weer net zo stilletjes ontbonden te worden.

In 2008 fuseerden de lage prijzensupermarktketens Dirk en Dekamarkt in Detailresult. Een succesverhaal, leek het, want door de samenwerking konden de twee familiebedrijven 'een vuist maken tegen giganten Albert Heijn en C1000", schrijft RTL Nieuws. Indertijd had Dirk 93 vestigingen en een marktaandeel van ruim 4%, Dekamarkt 84 winkels en ruim 2%. Samen maakten ze een omzet van €2 miljard. Het idee was door samenvoegen van ondersteunende activiteiten (van automatisering en magazijnen tot bakkers en slagerijen) veel kosten te besparen en bovendien méér familiebedrijven bij Detailresult aan te sluiten. In de woorden van toenmalig topman Henk van den Broek: "Er zijn nog zo'n 10 tot 15 supermarktbedrijven die – net als wij – een sterke regionale positie hebben, maar tegelijk geconfronteerd worden met de enorme consolidatie in de branche en daardoor te klein dreigen te worden."

De fusie was een succes op het gebied van winstgevendheid. De nettowinst steeg van €6,1 miljoen in 2011 tot een top van €40 miljoen in 2016 en €31 miljoen in 2019. Maar op het vlak van van de gewenste aansluitingen of overnames "bleef het angstvallig stil", aldus RTL. De poging om Emté over te nemen mislukte, naar verluidt omdat de oprichtersfamilies de voet dwars zetten. Waarschijnlijk, zegt hoogleraar ondernemerschap Laurens Sloot, "omdat veel familiebedrijven hun gevoel van onafhankelijkheid en grip op de eigen toekomst willen behouden." Pas dit jaar was er sprake van een overname, toen Dekamarkt 19 winkels van Deen aan de haak wist te slaan.

De ontwikkelingen daarna verrastten supermarktwatchers. Topman Albert Voogd vertrok begin mei, net als 2 andere topbestuurders, en werd niet opgevolgd. Het hoofdkantoor van Dirk verhuisde uit het Detailresultpand in Velsen-Noord naar het Dirk-magazijn in Alphen aan den Rijn. En als klap op de vuurpijl gingen Dirk en Dekamarkt weer apart inkopen, als afzonderlijke leden van inkooporganisatie Superunie. Alles wijst erop dat Dirk en Dekamarkt zich weer ontvlechten uit Detailresult. Dat kan, omdat de twee ketens altijd hun eigen formules hebben behouden, Dirk als lageprijzensuper en Dekamarkt als fullservicesupermarkt. "Dan blijft er altijd een ontsnappingsroute bestaan," aldus Sloot. Een ontvlechting is volgens hem geen schande. "De supermarktwereld is de afgelopen dertien jaar zo veranderd, denk aan de online boodschappen, city-concepten, foodboxen en bezorging. Misschien hebben beide families wel groeiplannen, maar kijken zij anders naar de toekomst."

De ontvlechting zou de opmaat kunnen zijn tot de verkoop van Dekamarkt, vermoedt retailexpert Paul Moers. Dat maakt de weg vrij voor een focus op Dirk, in zijn woorden: "De parel van de Nederlandse retail, een echt bijtertje met sympathieke prijzen en veel A-merken. Heel knap gedaan."

  • Deel
Druk af