Volgens Carbonaro, keynote speaker tijdens het congres in Nieuwegein, zorgt de opeenstapeling van economische en financiële crises ervoor dat de consument momenteel een weinig hoopvol toekomstbeeld meer heeft. Daarnaast is de moderne mens sinds de jaren zestig overspoeld geraakt door de veelheid aan producten. In de Levensmiddelenkrant stelt Carbonaro: "De mens is verzadigd en verveeld. Dit zal leiden tot een nieuwe vorm van zuinigheid en een nieuw type consument, de New Normal. De tijd van extravagantie is voorbij."

De eerste uitingen van deze sociaal-culturele trend zijn volgens Carbonaro al zichtbaar binnen de fast moving consumer goods: de toenemende behoefte aan eenvoudige, simpele en authentieke producten. Marqt en Landmarkt zijn mooie voorbeelden van retailers die de New Normal aanspreken. Carbonaro: "Stedelingen gaan hun eigen groente verbouwen op hun dak, consumenten bundelen online de krachten en kopen gezamenlijk in. Hierbij staat niet de prijs voorop, maar kwaliteit. Want door de vele voedselschandalen staat echte kwaliteit bij de consument weer op één. Marketing die is gericht op overdrijving en verbeelding hoort hier niet meer bij. Noem een ei een ei."

De heersende mening op het congres was dat de New Normal extra kansen biedt aan de supermarkten, maar dat hij het de kleinere ondernemers een stuk moeilijker zal maken. Gino van Ossel, hoogleraar retailmarketing: "Met één winkel lukt het nog wel, maar met zestien wordt het al een stuk moeilijker." Van Ossel ziet de nieuwe normale mens kennelijk als een niche. Niet zo normaal en algemeen dus als de naam doet vermoeden.

Fotocredits: eovemar
Dit artikel afdrukken