Tot nu toe was er vooral sprake van verbaal geweld tussen de twee grootste economieën ter wereld. Nu is het menens: "De handelsoorlog die Washington begon, zal de internationale waardeketen schaden, de markten doen opschrikken en de wereldwijde economische groei in moeilijkheden brengen", aldus Peking.
Trump klaagt op alle fronten over 'oneerlijke' handel en gebruikt importtarieven als wapen. Voor staal en aluminium voerden de VS tarieven door. Daarmee trof Trump niet alleen China, maar ook de EU, Mexico en Canada. Naar verwachting zal China terugslaan met (ook al aangekondigde) hogere importtarieven op vooral voedselimporten uit de VS. De VS zullen terugslaan met hogere tarieven op buitenlandse elektronica en onderdelen voor gadgets.
De EU beweegt zich omzichtig in dit krachtenveld. Trump heeft namelijk ook importheffingen op auto's en auto-onderdelen op de korrel, een schrikbeeld voor zowel de Europese als de Amerikaanse autoindustrie. Duitse automakers behalen een belangrijk deel van hun omzet in de VS. Importbelemmeringen zullen door de EU beantwoord moeten worden. Amerikaanse automakers vrezen een klap terug en zeiden te vrezen voor het achterop raken van hun industrie in de wereld. China is de belangrijkste groeimarkt voor geavanceerde auto's, waaronder die van de grote Duitse merken.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Hoe zou de import van krokodillenleren schoenen, veren, gebruikte postzegels en groentehaar (wat dat ook moge zijn) de nationale veiligheid van de VS in gevaar brengen? Of kikkerbilletjes, menselijk haar, buffelhuiden, dassenhaar, rundersperma, hondenriemen, honkbalhandschoenen, LP-hoezen, ingewanden van dieren, blaasbalgen voor pijporgels of beverkoppen? Dat vraagt het FD zich af.
Al deze producten krijgen vanaf september te maken met importheffingen. Ze staan op de lijst van Chinese importproducten ter waarde van $200 miljard waarmee president Trump terugmepte naar China. Nadat de VS vorige week heffingen van 25% doorvoerden op Chinese producten ter waarde van $34 miljard, kondigden de Chinezen meteen 'vergeldingsmaatregelen' aan. Zij belasten nu vooral agrarische producten extra. Met heffingen op sojabonen, katoen, mais, tabak en auto's hoopt China vooral de loyale Trump-achterban te treffen.
Trump reageerde (niet onverwacht) met de volgende maatregel: "Als gevolg van de vergeldingsmaatregelen van China en het niet veranderen van zijn praktijken, heeft de president bevolen om het proces op te starten om invoerheffingen van 10 procent op te leggen op een bijkomende 200 miljard dollar aan Chinese invoer’, zegt handelsvertegenwoordiger Robert Lighthizer in De Standaard.
Dick Veerman las op de handelsblatt , dat de Amerikaanse ambassadeur een overleg had met de bestuurders van volkswagen, Daimler en BMW. Volgens het artikel is Trump bereid om de tarieven op auto's naar 0% te doen als de EU dat ook doet.
Kleine correctie: Zalm zat bij ABN Amro. De oude Postbank is thans onderdeel van ING.
Ik moet het wel opmerken, omdat mijn oude ING-collega's het me kwalijk zouden nemen als ik het niet deed.
Met je eens dat het neoliberalisme en globalisering zijn doorgeschoten, Dick.
Ons openbaar vervoer wordt uitbesteed, en deels door een buitenlandse maatschappij bestierd, en de NS bemoeit zich met het OV in GB.
De marktwerking in de zorg faalt, woningbouwmaatschappijen verkopen tienduizenden sociale woningen aan buitenlandse investeerders. Na de kabelaars worden de laatste aandelen Eneco door gemeenten verkocht.
Zalm, de directeur van wat ooit onze Postbank was, moest na door de belastingbetaler overeind gezet te worden, weer teruggefloten worden van grootgraaierij.
En Shell bepaalt inmiddels feitelijk wat er hier gebeurt, zowel qua dividendbelasting als qua schadevergoeding voor instortende huizen in het Groninger veld.
Het wordt de hoogste tijd dat elementaire overheidstaken weer door de overheid uitgevoerd gaan worden, en dat we onze democratie weer in ere herstellen.
Het kan ook niet zo blijven dat kooieieren hier verboden zijn, terwijl ze - mede gefinancierd door de RABO en de ING - vanuit de Oekraïne in onze bakkerijproducten terecht komen.
We zullen m.i. ook moeten heroverwegen hoeveel autonomie we feitelijk zonder echte democratische controle naar Brussel willen blijven doorschuiven, en bekijken in hoeverre
regulering van evidente uitwassen nuttig kan zijn.
Zo lopen we momenteel door o.m. de huidige bellenblazerij op de woningmarkt en op de beurs dankzij tegen de plinten klotsend geld door ongerichte QE met miljarden elke maand en (dividend)belastingverlagingen, bijvoorbeeld ook weer een flink risico op een herhaling van het hele crisiscircus na 2008.
Dick, ik denk dat ik mijn Duitse echtpaar mijn excuses moet maken. Het was geen pleidooi voor een Nero aan het roer. Geenszins. Ze toonden het realisme dat het neoliberalisme zijn tijd heeft gehad.
Mij intrigeert al sinds de Davos-speech van Macron het onbegrip voor zijn economische denkraam: de pers schreef dat hij in het Engels klonk als een klassieke liberaal en in het Frans als een klassieke reguleerder. Ik noemde hem (in de voorgaande link) een neomercantilist om de oppositie tussen die beelden op te ruimen en omdat het begripsmatig nog kloppend aanvoelt ook.