Dat is het gevolg van de nieuwe lockdown die gisteravond door premier Rutte werd afgekondigd. Deze alweer nieuwe boerengroep vindt dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen.
Bij hun bezoek aan het woonhuis van topman Frits van Eerd van Jumbo is "onder andere afgesproken om uiterlijk 14 januari 2021 in gesprek te gaan met het CBL, alle supermarkten ketens en samen met een aantal vertegenwoordigers van de boeren". In het gesprek zal volgens de boeren "puur en alleen gesproken worden over het verdienmodel van de Nederlandse agrarische ondernemers".
Het CBL bracht gisteravond eveneens een persbericht uit. De koepel van supermarkten geeft aan "dat zij – na het voeren van diverse gesprekken met verschillende boeren – op donderdag 14 januari 2021 gezamenlijk in gesprek wil gaan".
Boeren willen geen woorden meer, maar oplossingen omdat ze weten dat hun cash op isBelangrijk onderwerp van gesprek is volgens het CBL "het keurmerk ‘FarmerFriendly’ zoals voorgesteld door Farmers Defence Force (FDF)". Het CBL nodigt echter tevens "alle voor dit overleg relevante partijen uit om met elkaar te spreken over het verdienmodel van de boer. Dit zijn organisaties in de land- en tuinbouw, maar ook partijen in de voedselindustrie, horeca, catering, veevoederindustrie maar eveneens de overheid, de financiële sector en andere partijen. Samen gaan we voor het belang van de boeren, alle ketenpartijen en heel Nederland." Daar zal vermoedelijk ook de klassieke boerenkoepel LTO Nederland bij aansluiten. Die organisatie moest de afgelopen jaren sterk aan belang inboeten omdat groeiende aantallen boeren hun stem liever via nieuwe boerenorganisaties lieten vertegenwoordigen uit onvrede over hun inkomenssituatie en een LTO dat daarin geen verandering wist te brengen. De oude organisatie zei gisteren in een persbericht de blokkades af te wijzen, maar wel te strijden voor het verdienmodel van Nederlandse boeren hoewel ze "geen simpele oplossingen" ziet.
Om dat gesprek aan te gaan stelt het CBL als eis dat de actievoerende boeren hun acties per direct staken en geen nieuwe blokkades organiseren. 'De Nederlandse boeren' vullen die eis in als gevolg van de lockdown die premier Rutte afkondigde. "Gezien de lockdown", schrijven ze, "moeten we onze verantwoordelijkheid nemen, daarnaast moeten we het gesprek en het overleg tussen de boeren en supermarkten een kans geven. In afwachting daarvan hebben we besloten om met onmiddellijke ingang te stoppen met alle blokkades van de distributiecentra door heel Nederland."
Het verloren boerenfront en een nieuwe uiting van ongeduld
Terwijl de Farmers Defence Force als gevolg van een uitspraak in kort geding geen supermarkten meer durft te blokkeren uit angst voor hoofdelijk opgelegde boetes, zeggen 'De Nederlandse boeren' dat ze hernieuwde acties in 2021 niet zullen schuwen. "Wanneer blijkt dat er claims komen of het gesprek niet zal plaatsvinden binnen de gestelde termijn zullen we weer met zijn allen ten strijde trekken."
Voor hun Kerstboodschappen hebben Nederlandse consumenten even niets meer te vrezen van de boerenblokkades, maar volgend jaar zijn ze weer denkbaar. Dat zal vooral komen omdat 'de boeren' geen front meer vormen en in een onderlinge strijd zijn verwikkeld.
Waar LTO vooral hamert op het feit dat er geen simpele oplossingen zijn, willen 'de Nederlandse boeren' die juist wel omdat ze hun situatie al jarenlang zien verslechteren en juist daarom LTO de rug toe keerden. Om die reden gingen ze onder leiding van Agractie en de FDF op 1oktober 2019 het Malieveld op. Die twee organisaties kwamen voort uit de gevoelens van onlust tegen het gepraat en de afwezigheid van duidelijke oplossingen van LTO. De FDF heeft inmiddels ervaren dat actievoeren met blokkadegeweld verboden is. Agractie wil nadrukkelijke ketenafspraken met voedselverwerkers en supermarkten sluiten en zoekt naar oplossingen op langere termijn. De nieuwe actiegroep 'De Nederlandse boeren' is een nieuwe uiting van ongeduld, ditmaal over wat Agractie en de FDF op korte termijn kunnen bereiken. Net als LTO scharen ze hun nieuwe helden uit 2019 inmiddels vermoedelijk onder de 'praatclubs'. Boeren - met name melkveehouders - willen geen woorden meer, maar instant oplossingen omdat ze weten dat hun cash op is.
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Nee, dat vindt MOB niet. Naar onze mening moet de Nederlandes productie van met name dierlijke producten halveren. Er is een complete reset nodig van de agrarische sector. Zie studie "beter betaald boeren". FDF, Agractie, LTO zitten op een doodlopend spoor..
Ha! Dus om onze op export gerichte verdienmodel in stand te houden gaan we lokale bedrijven blokkeren. En vinden we dat de subsidies naar Schiphol ( dag goedkope export) verplaatst moeten worden naar een sector die voor wereldhandel produceert, maar geen wereldhandel prijzen wil ontvangen..
Dat komt er inderdaad ook nog eens bij: de vliegvelden draaien zonder vergunning.
De minister stelt voor om Lelystad Airport mee te nemen met de PAS-melders. Dat terwijl LA in de verste verte niet voldeed en voldoet aan de destijds geldende regels voor de PAS. Dat is met fraude door de diverse ambtenaren er doorheen geloodst.
De luchtvaart kan blijkbaar alleen overleven op basis van leugens en bedrog?
KLM wordt in de lucht gehouden en waar komt de "ruimte" vandaan denk je? Kan alleen maar de agrarische sector zijn?
Gert # 7 slaat de spijker op zijn kop. Daarbij ook nog de 1,5 miljoen mensen die zwaar gehinderd worden door vliegtuigherrie. Deel van industrie heeft afgelopen 15 jaar NOx-emissie tot 10-20% teruggebracht. Vliegverkeer alleen maar toename. Begin 2021 komen aanvragen om vergunningen voor Schiphol, Rdam, Eindhoven en Lelystad. Als MOB gaan we voor 50% reductie. We zullen zien
#5 Een redelijk verdienmodel voor Schiphol/KLM? Ik denk dat je je vergist Sander.
Schiphol moest - vóór corona - op elk vliegtuig ca € 80 toeleggen. Dat werd dik goedgemaakt via parkeergelden en exploitatie van ander onroerend goed.
KLM schreef meestal rode cijfers en zowaar recent ook eens zwarte cijfers. Maar KLM profiteert enorm van de belastingbetaler: géén BTW op tickets, wel BTW terugvragen over de inkopen (!), geen BTW en accijns op de kerosine. Een normale bedrijfsvoering betekent dat elk ticket honderden euro's duurder zou moeten zijn. Voor € 1000 naar Barcelona i.p.v. voor een paar tientjes.
Dan hebben we het nog niet over de gigantische vervuiling die het dagelijks verbranden van miljoenen liters kerosine met zich meebrengt. Elke vlucht produceert o.a. enorme bakken met roet, ander (ultra)fijnstof, benzeen, tolueen, CO2 en stikstof niet te vergeten. Lawaai van vliegtuigen is niet alleen zeer hinderlijk als ze laag overkomen, het is ook aantoonbaar ongezond.
Omwonenden vliegvelden leven korter, worden vaker aangedaan door longaandoeningen, aderverkalking, hartaanvallen, beroertes, dementie en kanker.
Het CO2-effect van de uitstoot van verbrande kerosine wordt minstens verdubbeld door de vliegtuigstrepen. Vandaag een rapport van Natuur & Milieu waaruit - in mijn woorden - blijkt dat de luchtvaart het Klimaatakkoord van Parijs aan flarden vliegt.
Biokerosine en synthetische kerosine lossen de problemen niet op. Electrisch vliegen is helemaal een sprookje. Dit soort denkrichtingen zijn vooral marketing.
Dat noem ik geen redelijk verdienmodel.