"We willen weten welke hulp die consument nodig heeft en hoe die daarover denkt", zegt Diana Monissen, de nieuwe voorzitter van de Stichting Ik Kies Bewust die verantwoordelijk is voor het beleid van Vinkje. In de printeditie van de Levensmiddelenkrant vertelde ze toe te zijn aan een publieke evaluatie van 10 jaar Stichting Ik Kies Bewust. Het oordeel dat daaruit rolt is, zo belooft Monissen, belangrijke input om Vinkjes "koers voor de toekomst opnieuw te formuleren."

Die openbare evaluatie vindt plaats op 21 april vanaf 19:30h in Museum Boerhaave in Leiden in de vorm van een debat.

Voor critici, voorstanders en mensen die vertellen wat zij van Vinkje willen
Vinkje resulteerde uit de fusie tussen het Ik Kies Bewust keurmerk van de levensmiddelenindustrie en de Bewuste Keuze van retailer Albert Heijn. De overheid vond het beter als ze zouden trouwen. Dat deden ze. Samen gingen ze verder als Vinkje onder de Stichting Ik Kies Bewust. Die meende het goede te doen, maar in de kritische media overheerst nog altijd de negatieve toon.

De vraagstelling voor het debat luidt:
- wat deed Vinkje goed?
- wat deed Vinkje fout?
- hoe moet Vinkje veranderen om het in de toekomst beter te doen?
De jongste uitbraak van verontwaardiging draaide om chips met een Vinkje. Dat kan niet en moet je niet willen, vonden velen. De over gezonde voeding schrijvende diëtist Karine Hoenderdos nam het de Nederlandse Vereniging voor Dietisten kwalijk Vinkje nog langer te steunen. Op Foodlog noemde Dennis Zeilstra het Vinkje onwettig en onwetenschappelijk.

Heel anders en zelfs positief deed voedings- en warenwet-deskundige Annie van Neerven de suggestie om het Vinkje verplicht te stellen op alle voedingsmiddelen en met name de blauwe variant een geheel nieuwe functie te geven: zoveel mogelijk afblijven. Een geheel vernieuwende aansporing dus om het keurmerk op veel meer dan de 7.000 bestaande artikelen te plakken.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Op 21 april aanstaande zullen de wetenschappelijke commissie en het bestuur van Vinkje en bedrijven die Vinkje-producten voeren in gesprek gaan met wie kritiek heeft, die kan onderbouwen en wil vertellen hoe het beter kan. Uiteraard zijn ook de doorgaans stille voorstanders van Vinkje en mensen die kwijt willen wat zij van Vinkje verwachten welkom.

Live debat met online na-discussie over de uitkomsten
De opzet en organisatie van het debat zal worden verzorgd door Foodlog. Na het debat zullen de daaruit te trekken conclusies hier worden gepubliceerd en voor verdere discussie worden aangeboden.

De vraagstelling voor het debat luidt:
- wat deed Vinkje goed?
- wat deed Vinkje fout?
- hoe moet Vinkje veranderen om het in de toekomst beter te doen?

Vanaf 28 maart kan het publiek zich via Foodlog aanmelden om het debat bij te wonen. Foodlog nodigt actief een aantal prominente critici uit om aan het debat deel te nemen.

Fotocredits: Vinkje, Stichting Ik Kies Bewust
Dit artikel afdrukken