Ekoplaza maakt AH en Jumbo 'nog enigszins duurzaam'. Dat gevoel heeft Erik Does, directeur van Ekoplaza.
Vakblad Distrifood hoorde het Does zeggen op 7ditches.tv in antwoord op de vraag of Albert Heijn en Jumbo last hebben van Ekoplaza. Van der Does: "Nou last, wij zijn een prima stimulans om toch enigszins wat duurzaamheid in hun beleid te krijgen. Ik ben bang dat ze daar al moeite genoeg mee hebben. Als zij letterlijk doen wat wij doen, dan zeggen ze tegen 99 procent van hun eigen handelingen, dat ze het hartstikke verkeerd doen. Dus dat is een hele lastige spagaat waar ze in zitten. Zo komen we er steeds meer achter dat ze het weliswaar wel proberen, ik zou bijna zeggen wederom proberen voor die aandeelhouderswaarde, maar de echtheid daarvan, daar kunnen we vraagtekens bij zetten. Gelukkig doen steeds meer consumenten dat ook.’
Het interview dateert al uit oktober, maar was nog niet opgevallen in de pers. Does zegt dat zijn bedrijf de band met lokale partijen boven prijs vindt gaan: "Wij gaan niet voor de laagste prijs van appelsap uit Polen, een groot deel van onze appelsap komt uit de Middenbeemster. Een Nederlandse boer, een Nederlands landschap, dan kun je prima stemmen met je vork."
In het interview geeft Does aan voor een landbouw te gaan die boeren niet dwingt te sluiten en die mensen gezond houdt en geen dingen laat kopen die ze niet willen. Hij wil organisch groeien binnen een menselijke markt en niet naar rendement voor aandeelhouders te streven. Omdat de grote merken dat wel hebben gedaan, hebben ze "een heleboel dingen wat verkeerd laten uitwerken", zegt Does.
'Een beetje overgeven' van geld verdienen
Volkskrant-columniste Aaf Brandt Cortius wipte een tijdje geleden even langs bij het eerste biologische winkeltje dat Albert Heijn opende in de Utrechtse Twijnstraat, op een steenworp afstand van een Ekoplaza winkel. Ze werd er agressief van zei ze. Nog bozer werd ze van het gewoon doen van AH. Brandt Corstius: "nog even over dat verschil tussen biologisch en gewoon, daar heeft de Albert Heijn ook al iets op bedacht, want we moeten natuurlijk niet denken dat biologisch alleen voor een select groepje is. 'In iedere Albert Heijn-supermarkt heeft de klant nu dagelijks de keuze: gewoon of gewoon biologisch', staat er op de site van Albert Heijn. Daar moet ik gewoon een beetje van overgeven." Niettemin had een deel van het aanbod van het AH bio-winkeltje ook prima in de Ekoplaza-winkel kunnen liggen, en omgekeerd.
Does maakt het verschil door geen aandeelhouder te willen dienen met biologisch. Hij wil het goede doen en je er daarom met plezier meer voor laten betalen dan Albert Heijn. Albert Heijn wil er wel geld mee verdienen en het voor ons allemaal gewoner en betaalbaarder maken. Dat is dus de fout die gewone winkels en grote merken maken.
Nou hebben Albert Heijn en Jumbo andere en veel meer klanten dan Ekoplaza, dus dat loopt nog wel een tijdje los. Het vervelende voor hen is alleen dat alle mensen die straks ook met blijdschap teveel willen betalen voor die betere wereld, dat bij Ekoplaza gaan doen. Daardoor kan Does straks - met nog een beetje hulp van Aaf - een dubbellange neus naar hen maken.
Fotocredits: Erik Does, still, 7ditches.tv
Dit artikel afdrukken
Het interview dateert al uit oktober, maar was nog niet opgevallen in de pers. Does zegt dat zijn bedrijf de band met lokale partijen boven prijs vindt gaan: "Wij gaan niet voor de laagste prijs van appelsap uit Polen, een groot deel van onze appelsap komt uit de Middenbeemster. Een Nederlandse boer, een Nederlands landschap, dan kun je prima stemmen met je vork."
In het interview geeft Does aan voor een landbouw te gaan die boeren niet dwingt te sluiten en die mensen gezond houdt en geen dingen laat kopen die ze niet willen. Hij wil organisch groeien binnen een menselijke markt en niet naar rendement voor aandeelhouders te streven. Omdat de grote merken dat wel hebben gedaan, hebben ze "een heleboel dingen wat verkeerd laten uitwerken", zegt Does.
'Een beetje overgeven' van geld verdienen
Volkskrant-columniste Aaf Brandt Cortius wipte een tijdje geleden even langs bij het eerste biologische winkeltje dat Albert Heijn opende in de Utrechtse Twijnstraat, op een steenworp afstand van een Ekoplaza winkel. Ze werd er agressief van zei ze. Nog bozer werd ze van het gewoon doen van AH. Brandt Corstius: "nog even over dat verschil tussen biologisch en gewoon, daar heeft de Albert Heijn ook al iets op bedacht, want we moeten natuurlijk niet denken dat biologisch alleen voor een select groepje is. 'In iedere Albert Heijn-supermarkt heeft de klant nu dagelijks de keuze: gewoon of gewoon biologisch', staat er op de site van Albert Heijn. Daar moet ik gewoon een beetje van overgeven." Niettemin had een deel van het aanbod van het AH bio-winkeltje ook prima in de Ekoplaza-winkel kunnen liggen, en omgekeerd.
Does maakt het verschil door geen aandeelhouder te willen dienen met biologisch. Hij wil het goede doen en je er daarom met plezier meer voor laten betalen dan Albert Heijn. Albert Heijn wil er wel geld mee verdienen en het voor ons allemaal gewoner en betaalbaarder maken. Dat is dus de fout die gewone winkels en grote merken maken.
Nou hebben Albert Heijn en Jumbo andere en veel meer klanten dan Ekoplaza, dus dat loopt nog wel een tijdje los. Het vervelende voor hen is alleen dat alle mensen die straks ook met blijdschap teveel willen betalen voor die betere wereld, dat bij Ekoplaza gaan doen. Daardoor kan Does straks - met nog een beetje hulp van Aaf - een dubbellange neus naar hen maken.
Fotocredits: Erik Does, still, 7ditches.tv
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#31Dick: inderdaad het antwoord en oplossing voor veel huidige problematiek is dat we met teveel zijn, of eigenlijk beter met teveel die willen leven op een standaard met de USA en NW Europa als voorbeeld. Dat gaat niet met 9 miljard, en ook niet met 7 miljard. De enige manier is beperking en matigen op allerlei gebied, inzet van alternatieve energie die duurder is, ja nu wel maar niet echt. En in Azie en delen van Afrika gaan ze eerst onze kant op bewegen dus dat moeten wij in ieder geval al extra krimpen. Maar we komen er niet echt toe , het blijft gerommel in de marge en dus moet het eerst escaleren voordat we effectieve maatregelen accepteren. Gooi deze reactie maar weg want het is het antwoord op vele vragen mbt duurzaamheid maar ook het einde van vele discussies op dit medium en dat is toch zonde..... Blijven alleen de vergeten recepten over en de discussie over obesitas, low carb, paleo, eiwitrijk, vezelrijk, hormoonfactor onverzadigd / verzadigd of totaal vet waar 82% van de bevolking niets mee doet blijkens een recent onderzoek en ik geloof het graag.
Dirk, kijk je ook wel eens naar binnen bij de Bag & Buy vrijwel naast de Ekoplaza in de Twijnstraat? Ook geen hond. Het zijn ideeën die óf slecht zijn uitgevoerd óf in geen enkele behoefte voorzien.
Behalve dat bio, is er hier in de buurt nu ook een fair trade winkel, weer ander concept. Ik word altijd depressief als ik er voorbij loop, want er loopt niemand naar binnen (net zomin als ikzelf trouwens) en de caissiere zit er maar wat bij. En het idee is zo prachtig, wie zou zoiets begonnen zijn? en waarom? Bij een idealistische boer kan ik me nog iets voorstellen, maar bij een idealistische winkel? En hoeveel van de mensen die daar voorbij lopen zouden weten waar het over gaat? (de studenten wel denk ik, maar die hebben geen geld, of halen er liever een kratje pils voor verderop).
Ik denk dat het EKO-aanbod van Lidl een kwestie van tijd is. Kijk maar eens hoeveel hoogopgeleide meerverdieners nu al in die winkels hun boodschappen komen doen. Lidl is de beste kandidaat voor een Hollandse Eko-discounter en zou daarmee zelfs definitief zijn positie kunnen vestigen als algemene volkssuper.
Aart #32 heeft gelijk (over de non food van lidl kan ik niet oordelen). EkoPlaza heeft de natuurwinkel een volwassen non geitenwollen sokken gezicht gegeven. Een prachtig concept is het geworden met ruim 100 winkels. Maar Does voelt wel de hete adem in de nek van de gewone supers (vandaar ook zijn uithaal naar hen). Blijft de markt groot genoeg voor EkoPlaza? En wat te doen als honger van de gewone super nog dichterbij komt? Waar blijft de eerste EkoDiscount?