Vakblad Distrifood hoorde het Does zeggen op 7ditches.tv in antwoord op de vraag of Albert Heijn en Jumbo last hebben van Ekoplaza. Van der Does: "Nou last, wij zijn een prima stimulans om toch enigszins wat duurzaamheid in hun beleid te krijgen. Ik ben bang dat ze daar al moeite genoeg mee hebben. Als zij letterlijk doen wat wij doen, dan zeggen ze tegen 99 procent van hun eigen handelingen, dat ze het hartstikke verkeerd doen. Dus dat is een hele lastige spagaat waar ze in zitten. Zo komen we er steeds meer achter dat ze het weliswaar wel proberen, ik zou bijna zeggen wederom proberen voor die aandeelhouderswaarde, maar de echtheid daarvan, daar kunnen we vraagtekens bij zetten. Gelukkig doen steeds meer consumenten dat ook.’



Het interview dateert al uit oktober, maar was nog niet opgevallen in de pers. Does zegt dat zijn bedrijf de band met lokale partijen boven prijs vindt gaan: "Wij gaan niet voor de laagste prijs van appelsap uit Polen, een groot deel van onze appelsap komt uit de Middenbeemster. Een Nederlandse boer, een Nederlands landschap, dan kun je prima stemmen met je vork."

In het interview geeft Does aan voor een landbouw te gaan die boeren niet dwingt te sluiten en die mensen gezond houdt en geen dingen laat kopen die ze niet willen. Hij wil organisch groeien binnen een menselijke markt en niet naar rendement voor aandeelhouders te streven. Omdat de grote merken dat wel hebben gedaan, hebben ze "een heleboel dingen wat verkeerd laten uitwerken", zegt Does.

'Een beetje overgeven' van geld verdienen
Volkskrant-columniste Aaf Brandt Cortius wipte een tijdje geleden even langs bij het eerste biologische winkeltje dat Albert Heijn opende in de Utrechtse Twijnstraat, op een steenworp afstand van een Ekoplaza winkel. Ze werd er agressief van zei ze. Nog bozer werd ze van het gewoon doen van AH. Brandt Corstius: "nog even over dat verschil tussen biologisch en gewoon, daar heeft de Albert Heijn ook al iets op bedacht, want we moeten natuurlijk niet denken dat biologisch alleen voor een select groepje is. 'In iedere Albert Heijn-supermarkt heeft de klant nu dagelijks de keuze: gewoon of gewoon biologisch', staat er op de site van Albert Heijn. Daar moet ik gewoon een beetje van overgeven." Niettemin had een deel van het aanbod van het AH bio-winkeltje ook prima in de Ekoplaza-winkel kunnen liggen, en omgekeerd.

Does maakt het verschil door geen aandeelhouder te willen dienen met biologisch. Hij wil het goede doen en je er daarom met plezier meer voor laten betalen dan Albert Heijn. Albert Heijn wil er wel geld mee verdienen en het voor ons allemaal gewoner en betaalbaarder maken. Dat is dus de fout die gewone winkels en grote merken maken.

Nou hebben Albert Heijn en Jumbo andere en veel meer klanten dan Ekoplaza, dus dat loopt nog wel een tijdje los. Het vervelende voor hen is alleen dat alle mensen die straks ook met blijdschap teveel willen betalen voor die betere wereld, dat bij Ekoplaza gaan doen. Daardoor kan Does straks - met nog een beetje hulp van Aaf - een dubbellange neus naar hen maken.

Fotocredits: Erik Does, still, 7ditches.tv
Dit artikel afdrukken