Leren van bloemen en planten
Leerzaam is hoe ze dat in de sierteelt doen. Vroeger gingen er grote volumes van een kweker naar de veiling. Lekker makkelijk. Nu levert de kweker meerdere malen per dag een paar rolcontainers rechtstreeks aan de vele afnemers. Bloemen en planten moeten zo snel mogelijk naar de marktplaats en vervolgens op maat door naar de volgende stop. De fijnmazigheid en complexiteit neemt toe.
Zoals mensen ervoor kunnen kiezen om met de bus of met de taxi te gaan, zo gaat dat ook in de sierteeltsector. Bloementransporteur De Winter Logistics biedt DWL Express; een taxidienst die ad hoc inzetbaar is. Daarnaast biedt de transporteur de DWL Busdienst. Dit is een vaste dienst, die steeds op vaste tijden vaste routes rijdt. Nooit meer elke dag datzelfde telefoontje plegen om transport te boeken. Zeker weten dat de lading wordt opgehaald. Op het afgesproken tijdstip. Uiteraard papierloos met een goed doordachte app voor de gebruikers. Daar kunnen we in food veel leren.
We hebben innovatie nodig in de logistiek; niet alleen in de 'last mile' ook in de 'first mile'Kansen: vlugger, vaker en verser
We praten in stadslogistiek vaak over de 'last mile'-problematiek met steeds meer beperkingen voor de bevoorrading in steden. Beperkingen die we vooral oplossen met bundelen, centrale keukens, samenwerken in de voedselketen met food service-groothandel en stadshubs. De 'last mile' de stad in wordt steeds slimmer en gezonder en ook betaalbaar als je dat aan professionals overlaat.
De opkomst van korte ketens gaat stroomopwaarts in ketens leiden tot meer fijnmazigheid, dynamiek en complexiteit. Er is behoefte aan grootschalige, en vooral duurzame, collectiesystemen. Papierloos, te boeken als een taxi, met hoge serviceniveaus. Data spelen de hoofdrol in de communicatie met de stadshubs voor voedsel en de dynamische planning. Capaciteiten worden gedeeld in samenwerking of met transportplatforms. Dit is geen business-as-usual. We hebben innovatie nodig in de logistiek; niet alleen in de 'last mile' ook in de 'first mile'.
Jhr. Dr. Walther Ploos van Amstel is lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en doet onderzoek naar onder meer food servicelogistiek. Hij is opgeleid als bedrijfseconoom en heeft zich gespecialiseerd in ketenorganisatie en -optimalisatie (in het Engels: supply chain management). Walther is buiten zijn vakgebied ook actief als house-deejay.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Mooi verhaal hoor, nu ik het nog eens lees. Maar met innovatie of korte ketens heeft het weinig te maken. DWL is ook mijn transporteur, en wat zij doen is bloemen ophalen en naar de klant brengen. Dat systeem bestaat al honderd jaar, het nieuwe is dat ze nu ook overdag rijden. En dat DWL Express heet bij bij ons gewoon de bloementaxi, busjes die bestellingen ophalen, overigens tegen een fors tarief. Niet bepaald hogere wiskunde.
In de meeste andere branches wordt ook al decennia geprobeerd voorraden buiten de deur te houden. Of zo klein mogelijk. Het heeft op zich niet zoveel met korte ketens te maken.
Die 'first mile' van de kweker naar de koper komt neer op een verschuiving van (transport)kosten van de koper naar de kweker. Hartstikke mooi als je geen kweker bent.
In het verleden was het zo dat de koper op eigen risico grote volumes kocht, en die vervolgens probeerde te verkopen. Dat gebeurt niet meer, voorraad houden met biibehorend risico is verschoven naar de kweker. Weer prachtig als je geen kweker bent.