Officieel heet het blurring: het vervagen van de grenzen tussen horeca en winkels. Het FD wijdt er een amusant artikel aan met voorbeelden als 'Hutspot', dat in Amsterdam inmiddels aan zijn tweede vestiging toe is. Het gaat om conceptstores, innovatieve winkels waar de eigenaren een divers aanbod van artikelen combineren met ter plekke iets kunnen eten en drinken. Uiteraard zelfgemaakt, vaak biologisch, in ieder geval bijzonder én met herkomstuitleg.

Dat laatste hoort ook bij blurring, volgens Jan Willem Grievink, directeur van Food Service Instituut: ‘Mensen krijgen een afkeer van bedrijven waar ze niet achter de schermen kunnen kijken. Ze willen weten waar hun eten en drinken vandaan komt.’

Daarop inspelen kan ver gaan. Dat bewijst het Haagse Lola Bikes and Coffee, een fietsenwinkel die inmiddels 'de beste koffie van Nederland' schenkt, volgens mannenblad Esquire. Het bedrijf koopt zijn eigen koffiebonen in, heeft een eigen blend gemaakt en heeft zelfs een eigen koe - 70% van de koffie in Nederland wordt met melk gedronken. En het mooie: terwijl je van je koffie geniet, wordt gewoon je band geplakt. Voor eigenaar Arthur Wieffering is blurring een vanzelfsprekende manier om klanten binnen te halen: "Je moet origineel zijn, combinaties maken, keihard werken en passie hebben voor wat je doet", zegt hij in het FD.
Dit artikel afdrukken