Plastic tasjes voor eenmalig gebruik zijn al enkele jaren verboden in de EU, omdat ze schadelijk zijn voor het milieu. In Nederland zijn ze sinds 2016 verboden, in België sinds 2019. De Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop onderzocht hoe milieuvriendelijk de alternatieven zijn: papieren zakken, katoenen totebags of toch een trolley.
Test Aankoop bepaalde eerst de ecologische voetafdruk van 9 soorten boodschappentassen door het hele proces, van het winnen van de grondstoffen via de bedrukking van de zak tot de uiteindelijke recycling of afdanking, onder de loep te nemen in een zogeheten Life Cycle Analysis (LCA). Factoren die daarin werden meegenomen waren bijvoorbeeld toxiciteit voor de mens, ecotoxiciteit voor zoet water en waterverbruik. De tas met de kleinste voetafdruk werd daarna gebruikt als maatstaf voor het berekenen van hoeveel keer je er een traject van 10 kilometer met 10 kilo / 20 liter aan boodschappen mee moest afleggen om de voetafdruk te compenseren.
"De resultaten zijn best onverwacht”, zegt Simon November van Test Aankoop in Het Nieuwsblad. “Als consument zou je denken dat een katoenen zak of een trolley duurzamer is, maar dat is enkel zo als je ze echt veel gebruikt.” De 'groenste' boodschappentas blijkt namelijk de plastic zak met logo te zijn die bij de supermarktkassa hangt. Die tas is gemaakt van LDPE-plastic, lagedichtheidpolyetheen, een flexibele kunststof gemaakt uit aardolie. Eén of twee keer winkelen volstaat al om de ecologische impact te compenseren.
De boodschappentas van herbruikbaar en composteerbaar plastic moet je minstens 2 keer gebruiken om zijn voetafdruk te compenseren. Ook de andere plasticsoorten komen er goed vanaf: het lichte en praktische polyester (die slimme opvouwtasjes) is met 2 tot 3 keer gebruiken al 'groen', het sterkere polypropyleen na 3 tot 4. De bruine papieren zak moet je minstens 8 keer gebruiken om een even kleine voetafdruk te hebben, de jute of stoffen tas 36 tot 68 keer en met de katoenen of biokatoenen shoppers moet je maar liefst 104 respectievelijk 154 keer mee boodschappen doen. De boodschappentrolley heeft - dankzij de metalen en plastic onderdelen - de grootste milieu-impact: om die te compenseren moet je er maar liefst 709 keer mee naar de winkel.
Afgelopen voorjaar liet Durk Bosma van Future of Food zich op Foodlog met soortgelijke inzichten als de bovenstaande horen.
Test Aankoop bepaalde eerst de ecologische voetafdruk van 9 soorten boodschappentassen door het hele proces, van het winnen van de grondstoffen via de bedrukking van de zak tot de uiteindelijke recycling of afdanking, onder de loep te nemen in een zogeheten Life Cycle Analysis (LCA). Factoren die daarin werden meegenomen waren bijvoorbeeld toxiciteit voor de mens, ecotoxiciteit voor zoet water en waterverbruik. De tas met de kleinste voetafdruk werd daarna gebruikt als maatstaf voor het berekenen van hoeveel keer je er een traject van 10 kilometer met 10 kilo / 20 liter aan boodschappen mee moest afleggen om de voetafdruk te compenseren.
"De resultaten zijn best onverwacht”, zegt Simon November van Test Aankoop in Het Nieuwsblad. “Als consument zou je denken dat een katoenen zak of een trolley duurzamer is, maar dat is enkel zo als je ze echt veel gebruikt.” De 'groenste' boodschappentas blijkt namelijk de plastic zak met logo te zijn die bij de supermarktkassa hangt. Die tas is gemaakt van LDPE-plastic, lagedichtheidpolyetheen, een flexibele kunststof gemaakt uit aardolie. Eén of twee keer winkelen volstaat al om de ecologische impact te compenseren.
De boodschappentas van herbruikbaar en composteerbaar plastic moet je minstens 2 keer gebruiken om zijn voetafdruk te compenseren. Ook de andere plasticsoorten komen er goed vanaf: het lichte en praktische polyester (die slimme opvouwtasjes) is met 2 tot 3 keer gebruiken al 'groen', het sterkere polypropyleen na 3 tot 4. De bruine papieren zak moet je minstens 8 keer gebruiken om een even kleine voetafdruk te hebben, de jute of stoffen tas 36 tot 68 keer en met de katoenen of biokatoenen shoppers moet je maar liefst 104 respectievelijk 154 keer mee boodschappen doen. De boodschappentrolley heeft - dankzij de metalen en plastic onderdelen - de grootste milieu-impact: om die te compenseren moet je er maar liefst 709 keer mee naar de winkel.
Afgelopen voorjaar liet Durk Bosma van Future of Food zich op Foodlog met soortgelijke inzichten als de bovenstaande horen.
#8 Franc Eric,
Geen idee wat ze willen uitleggen, maar aangezien ik geen lid ben van Test Aankoop hoef ik me ook niet aangesproken te voelen.
Ik heb geen abonnement op Test Aankoop en kan daardoor niet het hele onderzoek lezen. Het lijkt erop dat plastic tassen die in de natuur terechtgekomen niet meegenomen worden in de LCA. Ook lees ik niets over microplastics die door gebruik van de plastic tassen vrijkomen en voor eeuwig in de natuur blijven. Als dat niet is meegenomen dan is het onderzoek niet volledig.
Ook begrijp ik niet waarom er zo specifiek naar boodschappentassen als aparte categorie wordt gekeken. Ik heb een mooie grote vakantietas die ik op meerdere manieren kan dragen. Die gebruik ik al 10+ jaar voor de grote weekboodschappen, maar die gebruik ik ook voor vakanties en weekendjes weg. In andere woorden, die tas heb ik al vele honderden keren gebruikt. En voor weinig boodschappen gebruik ik m'n normale kleine rugzak die ik dagelijks draag naar werk. Duizenden keren gebruik heb ik zonder problemen gehaald met die tas. Mijn punt is dus, gebruik multifunctionele tassen die je ook inzet voor andere dingen dan boodschappen. Daar heb je er maar een paar van nodig en zo kom je makkelijk aan honderden keren hergebruik.
#6 Sytske, misschien willen ze duidelijk maken dat het niet zo opschiet met 'duurzaam', als je boodschappen een beetje duurzamer maakt, terwijl je je onduurzaam blijft verplaatsen? "Door feesten" dus?
#5 Dit werd in het verleden altijd met de fiets gedaan. Net als met het lopen is dit dus ook een 'ongemak' geworden. Niet vreemd dan dat onze bevolking obese wordt.
Gonneke van Veldhuizen-Staas, lactatiekundige NLG
Geen idee.
Maar ik snap ook helemaal niet waarom die mensen van Test Aankoop iets onderzoeken waar niemand zich in kan vinden. Wie heeft wat aan dat soort onderzoeken?