Je beroep is van invloed op je gewicht. Dat klinkt misschien als een open deur, maar kende je de cijfers al? Amerikaans onderzoek zet ze op een rij.
Onderzoek door het Amerikaanse CDC onder ruim 37.600 inwoners van de staat Washington laat overtuigend zien dat obesitas in sommige beroepen beduidend veel vaker voorkomt dan in andere. Zo blijken onder transporteurs, verhuizers, schoonmakers, vrachtwagenchauffeurs, beveiligers en bouwvakkers de obesitascijfers het hoogst te zijn.
Gemiddeld was 24,6% van de in 2003-2009 ondervraagden obees. Vrachtwagenchauffeurs vielen in de zwaarste categorie, met 38,6% obesen. De 'lichtste' beroepsgroep was te vinden onder mensen met een medisch beroep (dokters, dierenartsen, tandartsen) waar slechts 11,6% flink te dik is. Het onderzoek toonde ook aan dat vrachtwagenchauffeurs het meest rookten en de minste groenten en fruit aten. Mensen in gezondheidsberoepen roken het minst en scoren het hoogst op de consumptie van verse groenten en fruit.
Ook qua bewegen was er een vergelijkbaar beeld, ook al moet worden aangetekend dat de gebruikte maatstaf, de BMI, geen onderscheid maakt tussen vet- en spierweefsel. Zo kan het dus gebeuren dat 'protective services' (brandweer, politie) een hoog obesitascijfer laten zien, maar ook het hoogste bewegingscijfer. Hun bulk is geen vet maar spieren. Ook de 'lichtgewichten' uit de medische beroepen en leraren in het hoger onderwijs gaven aan veel te sporten. Machinewerkers, lopende-bandwerkers en operatoren deden het minst aan sport - dat zij hoog op de lijst staan ligt dus niet aan getrainde spieren.
Uit de Huffington Post volgt hier de volledige lijst:
1. Truck drivers - 38,6%
2. Transportation and material moving - 37,9%
3. Protective services - 33,3%
4. Cleaning and building services - 29,5%
5. Health services - 28,8%
6. Mechanics and repairers - 28,9%
7. Administrative support - 27,9%
8. Personal services - 27,2%
9. Technicians (plus related support) - 26,6%
10. Precision production and plant operators - 26,1%
11. Sales 25,4%
12. Management-related - 25,1%
13. Executive, administrative and managerial - 24,4%
14. Machine operators, assemblers and inspectors - 23,9%
15. Registered nurses - 22,6%
16. Farming, forestry and fishing - 22,3%
17. Teachers (not including postsecondary education) - 21,8%
18. Helpers, equipment cleaners and laborers - 21,9%
19. Math and computer scientists - 21,8%
20. Lawyers and judges - 21,7%
21. Engineers, architects and surveyors - 20,2%
22. Food preparation and service - 20,1%
23. Construction - 19,9%
24. Other professional specialties - 19,7%
25. Health assessment and treating (not including registered nurses) - 18,2%
26. Postsecondary teachers -17,6%
27. Natural and social scientists - 17,3%
28. Health-diagnosing occupations - 11,6%
Fotocredits: The Truck Driver, uitsnede, ElMarto
Dit artikel afdrukken
Gemiddeld was 24,6% van de in 2003-2009 ondervraagden obees. Vrachtwagenchauffeurs vielen in de zwaarste categorie, met 38,6% obesen. De 'lichtste' beroepsgroep was te vinden onder mensen met een medisch beroep (dokters, dierenartsen, tandartsen) waar slechts 11,6% flink te dik is. Het onderzoek toonde ook aan dat vrachtwagenchauffeurs het meest rookten en de minste groenten en fruit aten. Mensen in gezondheidsberoepen roken het minst en scoren het hoogst op de consumptie van verse groenten en fruit.
Ook qua bewegen was er een vergelijkbaar beeld, ook al moet worden aangetekend dat de gebruikte maatstaf, de BMI, geen onderscheid maakt tussen vet- en spierweefsel. Zo kan het dus gebeuren dat 'protective services' (brandweer, politie) een hoog obesitascijfer laten zien, maar ook het hoogste bewegingscijfer. Hun bulk is geen vet maar spieren. Ook de 'lichtgewichten' uit de medische beroepen en leraren in het hoger onderwijs gaven aan veel te sporten. Machinewerkers, lopende-bandwerkers en operatoren deden het minst aan sport - dat zij hoog op de lijst staan ligt dus niet aan getrainde spieren.
Uit de Huffington Post volgt hier de volledige lijst:
1. Truck drivers - 38,6%
2. Transportation and material moving - 37,9%
3. Protective services - 33,3%
4. Cleaning and building services - 29,5%
5. Health services - 28,8%
6. Mechanics and repairers - 28,9%
7. Administrative support - 27,9%
8. Personal services - 27,2%
9. Technicians (plus related support) - 26,6%
10. Precision production and plant operators - 26,1%
11. Sales 25,4%
12. Management-related - 25,1%
13. Executive, administrative and managerial - 24,4%
14. Machine operators, assemblers and inspectors - 23,9%
15. Registered nurses - 22,6%
16. Farming, forestry and fishing - 22,3%
17. Teachers (not including postsecondary education) - 21,8%
18. Helpers, equipment cleaners and laborers - 21,9%
19. Math and computer scientists - 21,8%
20. Lawyers and judges - 21,7%
21. Engineers, architects and surveyors - 20,2%
22. Food preparation and service - 20,1%
23. Construction - 19,9%
24. Other professional specialties - 19,7%
25. Health assessment and treating (not including registered nurses) - 18,2%
26. Postsecondary teachers -17,6%
27. Natural and social scientists - 17,3%
28. Health-diagnosing occupations - 11,6%
Fotocredits: The Truck Driver, uitsnede, ElMarto
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ideetje om in de VS een Eetmaatje introduceren ? Misschien werkt het daar wel....
#9, je neemt hierbij al aan dat verhuizers ook inderdaad teveel vet hebben, hetgeen ik waag te betwijfelen, net zoals bij bouwvakkers. Nogmaals, er is voor die lijst niet gekeken naar vetpercentage, maar naar gewicht. En waarom uitgerekend verhuizers geen pauze zouden mogen houden, is me niet duidelijk.
Maar goed, Runa #7 heeft een sterk punt met de vraag in hoeverre je onderzoek uit de VS mag vertalen naar Nederland. Misschien zijn pauzes voor verhuizers in de VS inderdaad niet zo goed geregeld.
Natuurlijk bestaan er slimme bouwvakkers, maar volgens mij spelen opleidingsniveau en inkomen een belangrijke rol in deze kwestie.
Als je meer verdient kan je simpelweg betere voedingsmiddelen kopen, en de gemiddelde arts zou ook beter in staat moeten zijn om de juiste (voedings-)keuzes te maken.
Maar zeggen dat alles met opleidingsniveau en salaris te maken heeft zou té makkelijk zijn, want er spelen sowieso ook andere factoren die mensen soms niet zelf kunnen beïnvloeden.
Zo hebben sommige artsen het ongetwijfeld heel druk, maar je kan het dagschema én de werkomstandigheden van een vrachtwagenchauffeur niet vergelijken met de agenda van een tandarts. Terwijl een tandarts 's middags rustig een gezond slaatje kan eten is zo'n chauffeur aangewezen op vette troep uit één of ander wegrestaurant. En wat doet zo'n man als hij 's avonds laat bij een bedrijf aankomt en pas de ochtend erna zijn vracht kan lossen? Dan gaat hij echt geen evenwichtige maaltijd bereiden hoor!
Hetzelfde met verhuizers. 'Time is money', en de klant waardeert het waarschijnlijk niet als zo'n kerel tussen twee kasten door even rustig gaat zitten om een boterham met mager beleg, een potje yoghurt en een stuk fruit te eten.
Maar veralgemenen is nooit goed, dus je zal best slanke en heel sportieve machinewerkers hebben, net zoals er sedentaire leraren in het hoger onderwijs zijn.
Zijn niet je typische 9-5 banen :-) zou verstoring van dag en nacht ritme en dus eet ritme hier de grootste metabole invloed zijn? Naast de SES?
Er zal vast wel wat van waar zijn, maar in hoeverre je een Amerikaans obesitasonderzoek rechtsstreek naar Nederland kunt overplaatsen, vraag ik me af.