Bij de protesten die zich in de loop van de dag naar Den Haag zullen verleggen, worden tot 10.000 tractoren verwacht. De weg naar het Binnenhof is gisteren door Justitie tot verboden terrein voor tractoren verklaard. Om te voorkomen dat boeren toch doorbreken, is de binnenstad met legertrucks en betonnen blokken afgesloten.
Het ziet ernaar uit dat het 2e boerenprotest dat vandaag wordt georganiseerd nog groter uit kan pakken dan het 1-oktober protest dat opzien baarde. Op 1 oktober waren minister Schouten en parlementariërs aanwezig op het Malieveld. Vandaag laat de minister verstek gaan. De Tweede Kamer laat zich informeren over de vraag of de stikstofmetingen wel kloppen. Boeren hebben daar hun twijfels bij en drijven er inmiddels zelfs zwaar de spot mee.
Volgens modellen van het @rivm staan er ongeveer 3,6 miljoen trekkers voor deur. Maar de foutmarge van het rekenmodel zou 100% kunnen zijn. #boerenprotesten #boetenactie
— August Offenberg (@AugustNL) October 16, 2019
Boeren weten dat ze te maken hebben met een onbetrouwbare overheid die niet langer in staat is kaders te scheppen waarbinnen zij een stabiele bedrijfsvoering kunnen realiserenDe Vlaamse omroep VRT probeert vandaag de boerenprotesten te verklaren vanuit een diepere sociologische laag. De stikstofcrisis waarin Nederland gedompeld is, zou het gevolg zijn van de tegenstelling tussen 'Nederland 1 en 2'. Nederland 1 is de hippe stad die alles groen wil en geen vervuilende boeren meer wil, maar onderwijl lustig consumeert. Nederland 2 is de boer die kijkt vanuit het landbouwbeleid zoals dat na WO II vorm heeft gekregen en die voor een ruimer gebied dan alleen Nederland voedsel wil blijven maken en zich realiseert dat daar nu eenmaal ook wat schade voor moet worden geleden.
Onbetrouwbare overheid
De redactie van Foodlog ziet het na jaren van ervaring in de Nederlandse agrarische sector anders. Deze maand maken we de zich al jaren opbouwende, onvermijdelijke ondergang mee van het familiebedrijf dat ononderscheiden grondstoffen maakte voor de verwerkende industrie. De Nederlandse - maar ook de Vlaamse - infrastructuur is ingericht op verwerking van 'gewoon' aardappelen, 'gewoon 'melk' en 'gewoon' varkensvlees. Dat kan elders, ook in Europa, goedkoper worden geproduceerd en met minder milieuschade door zware puntdruk op onze al sterk belaste leefomgeving.
In Nederland is daarom nog slechts ruimte voor een boerenbedrijf dat maakt wat consumenten als ecologisch en ethisch verantwoord zien. Op die markten zijn volop en zelfs grootschalige kansen, ook in de ons direct omliggende landen waarvoor Nederlandse boeren produceren. Om die mogelijkheden te realiseren zijn nieuwe beleidsvormen en samenwerkingen tussen overheid, bedrijven en burgers nodig die jammerlijk genoeg nooit ontwikkeld zijn. In plaats daarvan is gekozen voor steeds knellender en onsamenhangende regelgeving op vele technische deelgebieden. Dat beleid bewerkstelligt via de markt een steeds akeliger shake-out van het boerenbedrijf.
Met de snel in elkaar gerommelde nieuwe stikstofregels die juridisch nog jarenlang voor grote onzekerheid en conflicten tussen boeren en overheid gaan zorgen, weten boeren dat ze te maken hebben met een onbetrouwbare overheid die niet langer in staat is kaders te scheppen waarbinnen zij een stabiele bedrijfsvoering kunnen realiseren. Het boerenprotest van vandaag is dan ook eerder te zien als een uiting van terechte wanhoop, psychische nood en boosheid als gevolg daarvan. We zijn getuige van het einde van een Nederlands landbouwtijdperk dat zich pas kan oplossen in nieuwe vormen als de overheid weer in staat is om geordend en verantwoordelijk politieke besluiten te nemen in plaats van bestuurlijk onprofessioneel aan te rommelen via partijpolitieke polarisaties.
Bizar gezicht dicht, eerlijk gezegd. Legertrucks worden neergezet in centrum Den Haag. #boerenprotest pic.twitter.com/SRkEh2Dp4Z
— Danielle Fictorie (@dfictorie) October 16, 2019
De wegen lopen vol rond #Utrecht! #boerenprotest pic.twitter.com/6KUsgQ7Ojq
— Boer Bewust (@boerbewust) October 16, 2019
Wauw!!! #boerenprotest pic.twitter.com/cKfemMgS7i
— Boer Bewust (@boerbewust) October 16, 2019
De Biltse Rading staat nu al volledig vol geparkeerd met tractoren. Ook de bermen langs de fietspaden. Honderden boeren lopen richting de sportvelden #boereninactie pic.twitter.com/tDUbgxUxpg
— Nils de Kruijff (@nilsdekruijff) October 16, 2019
Boeren rijden door Bilthovense woonwijken om RIVM te bereiken. Gaat bijna fout. #boerenprotest pic.twitter.com/EhipsH8N44
— Peter Huting (@HutingPeter) October 16, 2019
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#288 Dat is in de kern vaak het probleem iedereen vind het belangrijk maar niemand wil het betalen.
Als de buurman zegt zal ik een nieuwe schutting zetten is iedereen voor maar als hij vraagt hoeveel je mee wilt betalen voldoet de oude nog wel.
#282 Jeroen, de korte versie: veenweidelandschap houden met sterk afremmen oxidatie voor cultuurlandschap en natuurwaarde, vlak bij grote stad, en woonkernen en bewoningslinten apart hoger peil. Teruggeven aan natuur of volledig natte teelt vind ik vernietiging en niet haalbaar. Deel natte teelt zeker doen, als er een markt voor ontstaat (lisdodde veelbelovend).
Het veen is eindig. We zakken ½-1cm per jaar. De boeren hier krijgen veel over zich heen. Veel ervaren de 2250 ha Natuurnetwerk Nederland (NNN) in de Kwaard als puur verlies. Er is aanhoudende druk mbt woningbouw vanwege bouwopgave randstad.
Flink en toenemend aantal probeert met weidevogels rekening te houden en de sloten minder vaak te schonen. Voor vernatting en natte teelten weinig belangstelling en draagvlak, minder dan elders. De Kwaard heeft al hoge waterstand, peilverhoging heeft voor natuur niet zo veel effect omdat het gewas veel verdampt en het water slecht tot midden in de percelen komt. Dus inzetten op onderwaterdrainage. Daar willen meeste boeren voor gaan. Vanuit de natuurvereniging zeggen we dan: als je die investering dan doet (aanleg is duur), al of niet betaald door de industrie uit havengebied (die zo in deel van z’n CO2-opgave kan voorzien), investeer dan ook in natuurinclusief boeren. We willen de Krimpenerwaard als leverancier voor stad neerzetten maar de markt is niet groot genoeg om dat allemaal ‘natuurinclusief’ te doen, dus maar een paar boeren zien dit zitten. Maar we blijven proberen. Bottleneck is de consument, die nog niet voldoende warm loopt voor ‘natuurinclusieve’ streekproducten. Daarvoor hebben we echt ‘Den Haag’ nodig, en daar komt heel weinig hulp vandaan, zoals uitvoering gememoreerd op foodlog. Maar ik heb hoop dat dit gaat veranderen onder maatschappelijke druk en het vastlopen op stikstof. Ondertussen schrijf ik m'n vingers blauw en geef ik presentaties in de waard om burgers de waarde van natuur te laten zien, en de waarde van natuurinclusief (containerbegrip maar handig voor nu) boeren, en dat daar voor moet worden betaald.
#283 Kijk maar naar beter leven de productie is er maar de afzet blijft hangen.
#282 Jaap, hoe kijk jij aan tegen veen problematiek in de Krimpenerwaard? > reactie past denk het beste in deze draad
#282 Jaap. Mooi voorbeeld. Rotterdam. Daar ligt Rhoon vlakbij en daar zou natuurcompensatie komen al la Hedwige Polder voor de aanleg 2e Maasvlakte, zoals Chris de Stoop beschreef in het boek Dit is Mijn Hof. Eenzijdig en lomp via platte macht. Maar de boeren namen met de omwonenden het heft in handen en vormden een gebiedscooperatie, Buijtenland van Rhoon, met hulp van ook NGO's. Adjan Vos uit Rhoon kan je er meer ver vertellen. Mensen kunnen er nu vertoeven on een heel divers landschap. Diverser dan sec natuur of sec boerenland.