Als we terug gaan naar de basis dan is het ‘ik kies bewust Vinkje’ ontstaan uit een behoefte om duidelijke informatie te verstrekken over gezondere voeding. Als deze informatie uitsluitend bedoeld zou zijn om retail (en dan met name catering) te helpen bij het optimaliseren van hun assortiment was daarmee de kous af. Ik zeg met name catering, omdat daar de keuze van de consument volledig gestuurd wordt door de beslissingen van de cateraar.

Zodra deze informatie ook bedoeld is, of in elk geval gebruikt wordt, om consumenten en huishoudens te informeren over productkwaliteit, wordt het ingewikkeld. En dat bleek 21 april in Leiden bij het debat over het Vinkje (Zie op twitter #vinkjedebat en het #vinkjesdebat). Iedereen leek het eens leek te zijn over de stelling 'we moeten de consument helpen een gezonder eetpatroon te volgen’.

Het feit dat iemand op een aantal punten hulp nodig heeft, betekent echter niet dat men totaal onder curatele gesteld moet worden. En daar is het vinkje de fout in gegaan
Consument is niet gek of dom
De vraag die niet gesteld werd, luidt: waarom heeft de consument hier überhaupt hulp bij nodig? Immers, de consument is niet gek en niet dom.

Ik denk dat de consument hulp nodig heeft omdat het aanbod in de winkel op een aantal punten onbegrijpelijk is. Maar het feit dat iemand op een aantal punten hulp nodig heeft, betekent echter niet dat men totaal onder curatele gesteld moet worden. En daar is het vinkje de fout in gegaan. Maar misschien is dat onvermijdelijk als je van informatie een commercieel product maakt (zie afbeelding). Wat dat betreft is vitten op het vinkje een geval van selectieve verontwaardiging.

Verstoor intuïtie consument niet
Ik denk – maar laten we dat vooral empirisch toetsen – dat het overgrote deel van de mensen in dit land voor een groot deel van de voedings- en genotsmiddelen bijzonder duidelijke ideeën heeft wat gezond is (voedingsmiddelen) en wat niet (genotsmiddelen).

Het is belangrijk om de intuïtie van de consument niet te verstoren

Groente en fruit? Gezond, en dat weten we. Of het nu appels, tomaten, of ‘gesneden sla met tuinkruiden’ zijn: een vinkje of een groen stoplicht of een zoen van de schijf van vijf voegt hier niets toe. En als er iets tussen ligt dat toegevoegd zout, suiker, vet, of zetmeel bevat dan moet je daar de klant op attenderen. Er is voorlichting dat groente en fruit gezond is, dus slechts als die verwachting niet klopt is additionele informatie (en in dit geval een waarschuwing) op z’n plek. Een negatief label (pas op dit product bevat toegevoegde ......). Vis of vlees? Zelfde verhaal, waar het slechter is dan je mag verwachten (bijvoorbeeld gepaneerd en gezouten) is een waarschuwing op z’n plaats.

De consument kan zelf wel beslissen maar heeft wat hulp nodig bij die producten waar intuïtie en algemene voorlichting niet werken
Zoutjes, snacks, koekjes, gebak, ijs, frisdrank, wijn, bier? Ik denk niet dat er veel mensen te vinden zijn die denken dat dit gezond is. En ik denk ook niet dat iemand de indruk zou moeten willen wekken dat dit gezond is. We weten allemaal dat het een guilty pleasure is. Lekker voor tussendoor of als toetje. En dat is prima. Geniet met mate en ga vooral geen logo’s verstrekken die ook maar suggereert dat deze producten anders zijn en anders bedoeld zijn dan als (zondige) verwennerij. Ook hier lijkt een negatief logo op de meest ongezonde varianten beter dan een positief logo op de minst ongezonde varianten.

Probleemproducten
Het echte probleem zit volgens mij in een paar productgroepen. Bijvoorbeeld in de half-bereide en semi-bereide sauzen en soepen, van poeder tot kant-en-klaar. Of bijvoorbeeld in het zoete broodbeleg. Daar zijn twee productgroepen (of volgens de technici een scala aan productgroepen) die onduidelijk zijn en waarvoor de intuïtie van de burger-consument wellicht te kort schiet. Daar moet gerichte informatie duidelijkheid scheppen, en daar was het Vinkje misschien ook wel voor bedoeld.

De consument is niet gek en niet dom. De consument kan zelf wel beslissen maar heeft wat hulp nodig bij die producten waar intuïtie en algemene voorlichting niet werken. Waar de consument geen behoefte aan heeft is informatie waar niemand meer iets meer van snapt.
Dit artikel afdrukken