"Zuivel als een natuurlijk product, slow energy, gewicht&gezondheid, gezond snacken en de 'toestemming om jezelf te verwennen'", dat zijn volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business de belangrijkste trends in de voedingssector voor 2014, schrijft EVMI.

Sommige trends zijn over hun hoogtepunt heen, zoals de proteïnetrend en speciale producten om af te vallen. De markt voor dieetproducten is ingestort, omdat: "consumenten het managen van het gewicht nu als onderdeel [zien] van hun dagelijkse voedingskeuze en een manier om hun gezondheid op peil te houden". Concerns als Unilever en Nestlé zullen hun strategie hierop moeten aanpassen.

De belangrijkste trend is overigens: 'natuurlijk-functioneel'. Gewoon eten, dat wat extra's voor je doet. Dat is de succesformule voor 2014, volgens New Nutrition Business. Waarbij fabrikanten niet de vergissing moeten begaan 'natuurlijk' op hun etiket te zetten: "daarmee loop je het risico neergehaald te worden door critici".
Dit artikel afdrukken