In marketingkringen geldt deze actie nog altijd als geniaal. Coca-Cola reageerde hysterisch en veranderde de smaak, wat de frisdrankgigant op verlies van trouwe klanten kwam te staan. Maar ook Pepsi blunderde door de nieuwe klanten niet aan zich te binden met promotie-acties en dergelijke.

In de VS stijgt de verkoop van frisdrank juist weer lichtjes, na een jarenlange daling, maar Pepsi profiteert daar niet van. Daarom wordt de Challenge weer van stal gehaald. De actie wordt groot opgezet, meldt Distrifood. Gaap, zou je zeggen. Verzin iets nieuws. Nou, de nieuwe ‘nationale blinde smaaktest’ is terug op ‘een gewaagde en geheel vernieuwde manier’, schrijft Pepsi in een persbericht. Argeloze deelnemers worden door ‘influencers’ aangezet blind te proeven tussen de originele Coca-Cola met suiker en Pepsi Max, zonder suiker dus.

"Als het gaat om favoriete colamerken denken fans dat ze weten waar hun loyaliteit ligt. De Pepsi MAX Taste Challenge is ontworpen om deze vooroordelen uit te dagen en consumenten te verrassen met de ontdekking van hun nieuwe favoriete colasmaak." Dat zegt Mark Kirkham (Head of Marketing & Innovation, PepsiCo West-Europa Beverages).

De nieuwe challenge krijgt zijn kick-off op 6 juli op het Centraal Station in Utrecht en zal daarna door het land trekken. Verwacht wordt dat Pepsi door de vele aandacht een omzetstijging zal beleven. Maar Coca-Cola ook, dat is de ervaring van vorige cola-oorlogen.


Dit artikel afdrukken