- Volgens Slow Food moet osschenworst zoals die was in 1781; da's makkelijk plaatsen. Het zorgt voor een moeizame relatie, al hou ik best van langzaam eten.
- Felix Wilbrink van De Telegraaf vroeg het mij een tijdje geleden: waarom pak je bio aan? Niet omdat ik tegen bio ben zei ik, maar wel omdat ik niets heb met het commerciële feest eromheen ben en niets heb met de links-rechtse kerk die erbij schijnt te horen. En hij begreep het meteen
- Ik vroeg het Michael Pollan toen hij dit voorjaar in Nederland was: ben je tegen technologie? Nee, zei hij.
- Vincent Blok, baas van het met biodynamische zwemen omgeven Louis Bolk Instituut hoorde ik onlangs zeggen dat biologisch niet over biologisch gaat, maar over duurzaamheid en de attitude die daarbij hoort. De rest is een definitie. Ik was verbaasd het zo met hem eens te zijn.
- Topkok Ron Blaauw komt met een leuk initiatiefje voor een volkstuintje met collega topkoks en foodlog kraakt het af als suffig, ondoordacht en commercieel, terwijl ze bij Misset Horeca nog steeds nadenken hoe dat nou kwam.
Was het rechts of links?
Een aardigheidje zomaar voor doordeweek. Laten we eens vast stellen wat typisch eetrechts en eetlinks is, want het wordt steeds verwarrender om nog te begrijpen waar je iemand moet plaatsen.
Wie gooit de eerste steen?
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Je hebt gelijk Nick, onzin moet bestreden worden. Ik zag tot m'n schrik bovendien dat ik de link (naar Wikipedia) over Curnonsky niet werkend had aangebracht. Daar valt in ieder geval precies te lezen waarom je een Joh. van Dam niet voor een kok mag verslijten ;-)
@sander: ja leuke link! Vooral die "The strong desire to impress others" bij "the ratonal consumer", hoezo rationeel? ;-)
er blijven rare tegenstrijdigheden in dit soort onderzoeken opduiken. Onderzoek naar PVV aanhangers dat ik hier boven noem (ik zie trouwens dat de link niet direct doorklikt, je moet rechts op de pagina naar "openbare rapporten) ook trouwens. Ze kopen wel veel meer bij gespecialiseerde winkels maar ze eten vooral "hollandse kost". Niet perse strijdig maar in het onderzoek dat jij aanhaalt zijn het juist (maar zeker niet uitsluitend) o.a. the adventerous consumers die daar kopen.
Als je een "speciaalzaak hebt" moet je dus veel groepen kunnen bedienen!
Ik herlas zonet Dicks openingsstukje enne... Curnonsky was geen kok, maar journalist. (sorry, ik kan het weer niet laten)
Naar aanleiding van de links rechts discussie kwam ik googelend ik een essay tegen van Wendell Berry The Pleasure of Eating. Dat sprak mij aan.
)http://www.ecoliteracy.org/publications/rsl/wendell-berry.html'
Hij gaat uit van verantwoordelijkheid nemen voor je eetkeuzes. Er is maar een kleine groep mensen die de verantwoordelijkheid met verstand neemt. (Die zitten op foodlog volgens mij :)) Er is een grote groep "industrial eaters" die dit worst zal wezen. Een links rechtsverdeling binnen een kleine groep mensen is een interessante gedachtenexercitie. Mij lijkt minstens zo interessant in hoeverre de industrial eaters te beinvloeden/veranderen zijn. Helpt een IKB logo deze industrial eaters andere keuzes te maken ?
. The industrial eater is, in fact, one who does not know that eating is an agricultural act, who no longer knows or imagines the connections between eating and the land, and who is therefore necessarily passive and uncritical — in short, a victim. When food, in the minds of eaters, is no longer associated with farming and with the land, then the eaters are suffering a kind of cultural amnesia that is misleading and dangerous
." Eaters, that is, must understand that eating takes place inescapably in the world, that it is inescapably an agricultural act, and how we eat determines, to a considerable extent, how the world is used. This is a simple way of describing a relationship that is inexpressibly complex.
Over segmenteren
Leuke lifestyle segmentatie. Benieuwd in welke categorie foodloglezers voorkomen.
`Different segmentations for different purposes` Als je functional food wilt verkopen gebruik je een andere segmentatie, dan wanneer je specialty food wilt verkopen.
Hieronder een interessante over food related lifestyle
www.agresearch.teagasc.ie/rerc/downloads/studentday2006/wycherleymay06.ppt?event_id=55874&schema_id=6&q=food+segmentation
Men maakt onderscheid in de Food related life style segmenten snacking, careless, uninvolved, rational, adventurous, conservative.
Deze is special ontwikkeld door het Deense MAPP instituut `to design food products that better meet consumer needs`
@p: ja helemaal mee eens. De basis is emperisch materiaal maar het labellen van de statistisch vastgestelde segmenten blijft "mensenwerk".
nu we toch bezig zijn met motivaction:
op hun site (http://www.motivaction.nl/vertrouwenincrisistijd/) is ook recent onderzoek naar de PVV aanhang te lezen. En daaruit blijkt:
Winkelbezoek: middenstander en speciaalzaak vaker favoriet
− De PVV-achterban bezoekt wekelijks vaker dan gemiddeld de volgende
winkels:
− Groentewinkel (52% versus 43% totaal)
− Slager (47% versus 38%)
− Huishoudelijke artikelen (20% versus 14% totaal)
− Winkel bij benzinestation (19%versus 11% totaal)
− Viswinkel (15% versus 9% totaal)
− Sportzaak (7% versus 3%)
− Opticien (4% versus 1%)
dus toch een beetje relevant voor de discussies hier?? ;-)