Mr. Falafel
Ik werd er ook niet echt vriendelijk ontvangen, de man had duidelijk haast, ook al was ik er bijna alleen. Hij rolde ballen van groen deeg met een ijsschep en plonsde die in de frituurolie.
Ondertussen mocht ik een vrachtwagenlading garnituren opscheppen in mijn doosje, daarbij aangemoedigd om steeds meer te nemen. De bonenballen, want dat zijn falafel, waren spoedig klaar. Door het snelle scheppen waren ze niet goed gesloten, en het frituurvet was er tussen geslopen. Spijtig.
'Culturele appropriatie'
Ik denk al jaren aan een column over falafel, omdat het fenomeen past in het rijtje 'nationalistische voeding'. Ieder land heeft wel een gerecht waar de trotse onderdanen van zeggen: 'Dit is van ons.' Ik ga niet beginnen met een opsomming, het wordt te lang. Maar tien jaar geleden kwam er actie in Libanon tegen de 'culturele appropriatie' door Israël van de hummus en de falafel.
Egypte heeft de oudste claim. De piramiden – zo zegt men wel eens – zijn gebouwd met de kracht van tuinbonen en ajuinenAls exportproduct lijkt Israël hummus te claimen als 'typisch' Israëlisch. Dat brengt nog meer woede dan er al was in de regio. En toegegeven, de eerste falafel die ik in Brussel vond, werd aangeboden in een bar/dancing van Israëli, veertig jaar geleden in de Greepstraat. De verwarring was zo groot dat we de dachten dat falafel het broodje betrof, niet de balletjes. Met de veralgemening van de pita werd dat spoedig rechtgezet.
Egypte
Maar er zijn heel wat verontwaardigde acties aan de gang om duidelijk te roepen dat hummus en falafel NIET Israëlisch zijn, maar wel Palestijns en Libanees. Maar ook Syrisch, zo blijkt, en Jordaans, en Egyptisch en … De vergelijking met het Indische phulauri, beignets van kekererwten en ajuin, dringt zich op.
Egypte heeft de oudste claim. De piramiden – zo zegt men wel eens – zijn gebouwd met de kracht van tuinbonen en ajuinen. De Egyptische 'nationale plat' is ful medames, een puree van tuinbonen op basis van gedroogde, dubbel gedopte bonen.
Bonenpuree
Eigenlijk zijn falafel niets anders dan diezelfde bonenpuree, tot balletjes gerold en dan gefrituurd. Vanuit Egypte verspreidde het recept zich door de Levant, en hoe meer noordelijk, hoe meer de tuinbonen worden vervangen door kekererwten. Halverwege is het half om half. Maakt niet uit, het zijn allemaal peulvruchten van de Fabaceae-familie.
Ieder land heeft wel een gerecht waar de trotse onderdanen van zeggen: 'Dit is van ons.'Er zijn veel recepten: hier één uit een oud boek, L'art culinaire libanais van ene Georges N. Rayes (geen datum, geen uitgever): Om el falafel. Neem 700 gram tuinbonen (dubbel gedopt) geweekt 'tot ze kiemen', 300 gram geweekte kekers, 500 gram fijngehakte ajuin, véél peterselie ('4 bouquets'), 50 gram look, 2 gram heet chilipoeder, 40 gram zout, 5 gram peper, 75 gram bloem. Alles samen blenden, stampen en kneden en het deeg laten rusten gedurende twee uur. Andere bronnen voegen een ei toe om beter te binden (maar dan hoeft er geen bloem bij), komijn, koriander en bakpoeder (om alles luchtig te maken). Eventueel wat van het weekwater toevoegen om een handig, maar niet te lopend deeg te krijgen.
Rol het deeg tot balletjes of schijfjes en frituur goudbruin in olie. Dien op met slaatjes en een looksausje of een tomatensaus. Ballekes met tomatensaus, daar hadden wij toch iets mee? Smakelijk.
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Denk maar niet dat een falafelbar de tuinbonen laat kiemen. Ik gebruik gewoon tuinbonen uit de diepvries. En kikkererwten uit blik. De meeste kant en klare falafel hier is zonder tuinbonen gemaakt - met alleen kikkererwten. Minder lekker.
En minder gezond want tuinbonen horen bij de absolute bonentop. (een manier om het fytinezuur meer te verwijderen - in soja (al die vegaburgers en overal gebruikte lecithine) zit veel meer - is verder fermenteren... maar eet je ook zuurdesembrood?)
Behalve komijn en koriander is het ook lekker om andere kruiden te gebruiken - zoals ras al hanout mix, piment, organo, dille.… niet al te puristisch zijn.... voor mij geeft dat toegevoegde waarde.
Lekker is ook om niet alles in de keukenmachine fijn te malen maar een deel grondig te stampen.... dat geeft wat 'bite'.
En ik prefereer om er schijfrondjes van te maken en die aan weerskanten zachtjes te bakken in olijolie in de pan… zodat de kruiderij in de binnenkant zich beter kan ontwikkelen... (dan met snel frituren, waarbij ze al snel te donker worden.... bovendien ben ik geen liefhebber van de frituur.... als je het dan over fytinezuur hebt kan ik over acrolein beginnen... om nou iedere keer die olie te verversen).
Maar ik heb genoten In Libanon, Israël gefrituurd - en in Egypte gebakken. Een onbeperkte salade/ sausbar hoort erbij. Het complete nutriëntenpakket dekkende voor weinig geld.
Daarnet in een Turkse supermarkt gezocht naar "gekiemde" tuinbonen, in blik, in glas of diepgevroren. Helaas, die hadden ze niet.
Het zou makkelijk zijn als "gekiemde" tuinbonen (die daarna eventueel gekookt zijn) in glas of diepgevroren zouden worden verkocht.
#4 In het zaadje waaruit een plant ontkiemt zit een fosforvoorraad. Dit heet fytinezuur en is een zogeheten 'anti-nutriënt'. Fytinezuur bindt calcium, ijzer, magnesium en zink en werkt daardoor verstorend bij de opname van deze voedingsstoffen. Het maakt mineralen minder beschikbaar en remt enzymen af zoals pepsine, die we nodig hebben om ons voedsel te verteren. Andere anti-nutriënten, zoals lectines en saponines, zitten ook vaak in zaden, noten en peulvruchten. Door zaden te laten ontkiemen raak je het grootste gedeelte van het fytinezuur kwijt en wordt de biobeschikbaarheid van mineralen en vitamine beter. De zaden in water of azijn laten weken reduceert het fytinezuur ook, maar in mindere mate. Fytinezuur is overigens niet helemaal slecht, in kleine hoeveelheden heb je het nodig als anti-oxidant.
Fuul Nabet (فول نابت) is de naam voor gekiemde tuinbonen in het Arabisch, vond ik na flink zoeken op internet. Gekiemde tuinbonen moeten alsnog gekookt worden. Ze zouden "zachter" smaken.
Het boek zou uit 1957 dateren. Verder geeft de auteur geen uitleg.