De ambachtelijk Craft Breweries, zoals ze in het Amerikaans heten, komen op. Gegevens van de grootste hophandelaar ter wereld, Barth&Sohn, maken het mogelijk de nieuwe ambachtelijke versus de grote industriële biermarkt in kaart te brengen.

Hop
Hop is een van de meest centrale bestanddelen van bier. Volgens het oorspronkelijke Duitse Reinheitsgebot uit 1516 mocht 'bier' zelfs maar uit drie ingrediënten bestaan: gemout graan, hop en water. Heb je de hop in handen, dan weet je dus precies hoe het er in de bierwereld aan toegaat. Gelukkig delen de zonen van Barth hun kennis graag in een jaarlijks rapport. Dit jaar knoopte Barth daar een gesprek met de Frankfurter Allgemeine Zeitung aan vast.

Klein en creatief
Duitsland was in 2000 nog de derde biermarkt ter wereld. Sindsdien kampt het land met een teruglopende productie en afzet. In 2012 stond het land op plaats 5 van de wereldranglijst. De teruggang wordt in verband gebracht met teruglopende bevolkingsaantallen, de campagnes tot matiging van het alcoholgebruik en de overstap die veel Duitsers maken naar wijn.

Stephan Barth ziet echter met genoegen de opkomst van de kleine en creatieve brouwerijen. Net zoals in Nederland de Christoffelbrouwerij in Roermond werd opgericht, blijken ook in Duitsland vaak de nazaten van gevestigde namen nieuwe paden in te slaan. Op zoek naar een nieuw publiek maken ze speciaalbieren, luxebieren, exclusieve vat- en flesgerijpte bieren. Dat doen ze, zegt de FAZ, in navolging van de Amerikaanse Craft Breweries. De VS telde in 1980 89 brouwerijen, maar in 2012 was het respectabele aantal van 2.400 bierproducenten bereikt. Met elkaar maken die Craft Breweries een onvoorstelbaar scala aan bieren, van traditionele tot bieren met smaakjes als frambozen-, koffie- of bananenbier.

Het kan met bier anders
Hoe avontuurlijk en smaakrijk de Craft Breweries en hun companen ook brouwen, in hoeveelheid blijft het een druppel op een gloeiende plaat. Wereldwijd werd in 2012 195 miljard hectoliter bier gebrouwen. De veertig grootste bierlanden nemen met elkaar 92 procent van die productie voor hun rekening. Maar de lol van de kleine zelfstandige brouwerijen is volgens Stephan Barth dan ook een andere: "De bieren van de creatieve brouwers laten zien dat het met bier ook anders kan". Ze versterken volgens hem het imago van Bierland Duitsland - dat mag dan nog wel op nummer 5 staan, maar de vijf grootste Duitse bierbrouwers hebben slechts een wereldmarktaandeel van 2,2 procent. Daarentegen slagen de vijf grootste internationale brouwerijen erin de helft van de wereldmarkt te bedienen. 'Ons' Heineken staat in die lijst op plaats drie, na het Belgische InBev en het Britse SABMiller. Maar bier - en zeker Duits - is dus allang weer bijzonder geworden.

Fotocredits: hop - Hopfen, uitsnede, Roberto Verzo
Dit artikel afdrukken