Ook de tweede coronagolf veranderde weinig aan het eetgedrag van Nederland. Tijdens de eerste lockdown dit jaar aten de meeste mensen al niet anders dan voor de coronacrisis. Het Voedingscentrum peilde ons eetgedrag nu een tweede keer, opzoek naar veranderingen.
Uit het vragenlijstonderzoek onder 1.265 mensen van 18 jaar en ouder bleek een meerderheid van 86% niet anders te eten. De meeste verandering was weer te zien bij jongeren onder 30 jaar en ander eetgedrag kwam voort uit gelijksoortige redenen als tijdens de eerste quarantaine. Gezonder gedrag kwam tot stand door behoefte tot een verhoogde weerstand en meer beschikbare tijd. Ongezonder gedrag was het gevolg van meer verleidingen thuis, stress en verveling.
Nieuw was de vraag naar coronakilo's. Daarmee lijkt het mee te vallen. Van de ondervraagden kwam 22% aan tijdens corona; 5% daarvan alweer terug is op gewicht (NieuwsVoorDiëtisten). Volgens hen zijn de aangekomen kilo's resultaat van minder beweging (38%), meer of ongezonder eten (25%) of beiden (17%).
Liesbeth Velema van het Voedingscentrum adviseerde al tijdens de eerste lockdown ongezond eten zo goed mogelijk te verstoppen: "Of haal het gewoon niet in huis, dan eet je het ook niet".
De meerderheid van de deelnemers aan het onderzoek bleek helaas last van overgewicht te hebben. Mondelēz (fabrikant van onder meer Côte d'Or en Milka) maakte bekend dat we graag snoepen tijdens lockdowns en thuiswerken.
Uit het vragenlijstonderzoek onder 1.265 mensen van 18 jaar en ouder bleek een meerderheid van 86% niet anders te eten. De meeste verandering was weer te zien bij jongeren onder 30 jaar en ander eetgedrag kwam voort uit gelijksoortige redenen als tijdens de eerste quarantaine. Gezonder gedrag kwam tot stand door behoefte tot een verhoogde weerstand en meer beschikbare tijd. Ongezonder gedrag was het gevolg van meer verleidingen thuis, stress en verveling.
Nieuw was de vraag naar coronakilo's. Daarmee lijkt het mee te vallen. Van de ondervraagden kwam 22% aan tijdens corona; 5% daarvan alweer terug is op gewicht (NieuwsVoorDiëtisten). Volgens hen zijn de aangekomen kilo's resultaat van minder beweging (38%), meer of ongezonder eten (25%) of beiden (17%).
Liesbeth Velema van het Voedingscentrum adviseerde al tijdens de eerste lockdown ongezond eten zo goed mogelijk te verstoppen: "Of haal het gewoon niet in huis, dan eet je het ook niet".
De meerderheid van de deelnemers aan het onderzoek bleek helaas last van overgewicht te hebben. Mondelēz (fabrikant van onder meer Côte d'Or en Milka) maakte bekend dat we graag snoepen tijdens lockdowns en thuiswerken.
Eten blijkt dus gewoontegedrag, ook tijdens een pandemie.
Eetpatronen blijken ook lastig te doorbreken wanneer je probeert de consument een meer milieubewuste keuze te laten maken. Nature schrijft in het artikel 'Changing diets at scale' over verschillende factoren die een impact kunnen hebben op de keuze van de consument, zoals prijs, gezondheidslabels, culturele invloeden en de manier waarop een product gepresenteerd wordt in een schap.
Franco Sassi, gezondheidseconoom bij Imperial College London, concludeert een gebrek aan wetenschappelijke kennis over hoe consumentengedrag te veranderen, laat staan op wereldwijd niveau. Onduidelijk is vooral welke strategie of combinatie van strategieën effectief is voor iedere afzonderlijke bevolkingsgroep.