Coca-Cola blijft het waardevolste frisdrankenmerk ter wereld, aldus Brand Finance in het jaarlijkse rapport over de merkwaarde van voedings- en frisdrankbedrijven. De frisdrankmultinational zag vorig jaar zijn merkwaarde met 5% stijgen tot €31,9 miljard ($37,9 miljard). Het merk van zijn directe concurrent Pepsi is ‘slechts’ €15,9 miljard (18,9 miljard dollar) waard, 2% meer dan een jaar eerder.

Het meest waardevolle voedselmerk is Nestlé. De merkwaarde van het concern steeg met 3% naar €17,1 miljard ($20,3 miljard). Zuivelbedrijf Danone, dat vorig jaar nog op een tweede plaats stond, is gezakt naar een vierde plek, achter de grote stijgers Yily ('s werelds meest waardevolle zuivelmerk, +13% naar €7,2 miljard / $8,6 miljard) en Tyson (het Amerikaanse vleesbedrijf, +14% naar €7 miljard / $8,4 miljard). Danone moest 4% inleveren en kromp naar €6,6 miljard ($7,8 miljard). De top-10 van voedselmerken wordt verder gevormd door Kellogg’s, Lays, Mengniu, Wrighley, McCain en Unilever.

Portfolio’s
Brand Finance keek ook naar de merkwaarde van de totale merkenportefeuilles van voedsel- en drankenbedrijven. Ook die lijst wordt aangevoerd door Nestlé, ondanks een daling van een kleine 3%. De waarde van Nestlé's portfolio wordt geraamd op $68,5 miljard.

De Zwiterse multinational kan bogen op snelle innovaties, bijvoorbeeld in de vegan- en vegetarische markten en internationale uitrol van merken als Starbucks en Purina. De Zwitserse multinational wordt gevolgd door PepsiCo (+5% naar €52,2 miljard / $62 miljard), Coca-Cola (+4% naar €46,9 miljard / $55,7 miljard) en Unilever (+3% naar €36,4 miljard / $43,3 miljard). MARS, Mondelèz, KraftHeinz, Lactalis en General Mills verdelen respectievelijk plek 6 tot en met 10 op de lijst.

Corona-impact
Brand Finance schetst in het rapport een beeld van de impact van de coronacrisis op de verschillende merk-categorieën. Volgens Brand Finance worden merken in de luchtvaart, olie- en gas, toerisme, restaurants en retail het hardst getroffen door de pandemie. Het verlies aan merkwaarde kan oplopen tot -20%. De merkwaarde van bedrijven met huishoudelijke apparaten, de voedselsector in het algemeen en cosmetica en persoonlijke verzorging lijkt het minst te zullen lijden onder de coronacrisis.

Opvallend: Coca-Cola blijkt onder de coronacrisis wel degelijk een deukje opgelopen te hebben in zijn reputatie als 'recessie-proof' bedrijf, terwijl concurrent Pepsi het in coronatijd juist beter doet door een stringente focus op het hoofdmerk en de merkenportefeuille als geheel. Voor Coca-Cola ligt de weg voorwaarts in consistente innovatie, efficiency in marketing en operationele effectiviteit. Ook voor Nestlé voorziet Brand Finance geen problemen: "zowel op de thuismarkt als wereldwijd solide groei laten zien in een tijd van onrust getuigt van de wendbaarheid en kracht van een merk. Nestlé verkeert zeker de positie om de storm te doorstaan."
Dit artikel afdrukken