“Niemand heeft ook maar een flauw idee hoe de wereld eruitziet na deze crisis”, zegt ceo Alan Jope tegen Bloomberg. “Dit zijn ongekende tijden. Het draait nu even niet om voorspellen, maar om reageren.”

Dat reageren moest onder meer gebeuren in de 221 fabrieken die het concern wereldwijd heeft. Die fabrieken moesten zich de afgelopen periode aanpassen aan nieuwe vraagpatronen, nieuwe aanvoerwegen van ingrediënten veiligstellen en zeker stellen dat hun mensen veilig konden komen werken in de fabrieken. Door “heroïsch werk” van de mensen op de werkvloer draaien wereldwijd alle 221 fabrieken van Unilever momenteel op een capaciteit van 85%, vertelt Jope. Dat betekent dus wel dat de fabrieken nu minder efficiënt draaien en producten met een hogere kostprijs opleveren.

De Unilever-topman verwacht dat de voorkeuren en bestedingen van consumenten tijdens en na de coronacrisis blijvend zullen veranderen. Het zal volgens hem nog lang duren voordat consumenten weer massaal uit eten gaan en het leven van voor de crisis weer op niveau komt. Uit eerdere crises, zoals de SARS-uitbraak in Azië, leert Jope dat de aandacht voor hygiëne blijvend zal zijn. De topman verwacht ook dat mensen meer aandacht zullen krijgen voor gezondheid en welzijn en gaan beseffen dat bredere vraagstukken van de wereld opgelost moeten worden. De multinational heeft de merken in huis om van deze ontwikkelingen te kunnen profiteren, verwacht Jope, omdat bange mensen terugvallen op bekende merken.
Unilever maakte donderdag zijn kwartaalcijfers bekend. De omzet bleef ongeveer gelijk en nam eerste drie maanden van het jaar met 0,2% toe tot €12,4 miljard. Als gevolg van de onzekere marktomstandigheden trok het concern niettemin zijn financiële verwachtingen voor dit jaar in. Direct daarop kelderde de koers van het bedrijf.

Het verloop van de wereldwijde verspreiding van corona is in Unilevers omzet te zien. Normaal groeit Unilever vooral in opkomende markten (nu -1,8%), maar het afgelopen kwartaal stegen juist de verkopen in ontwikkelde landen (+2,8%). Dat is een gevolg van het hamster- en op zekerheid gerichte gedrag, maar kon de vraaguitval in de horeca niet volledig compenseren.

Vooral Unilevers ijstak lijdt onder de lockdown. Dat effect zal maar van korte duur zijn, denkt Jope. Alle ijsfabrieken blijven daarom nog gewoon open, laat Jope weten aan Het Financieele Dagblad. Al zal de ijsverkoop nog wel een verdere flinke tik krijgen. Normaal gesproken zijn de komende twee periodes goed voor 70% van de verkopen. Het meeste ijs wordt buitenshuis gegeten, vooral door toeristen. Als mensen in veel landen nog thuis moeten blijven en niet met vakantie gaan - geen ondenkbaar scenario, als het aan de virologen die regeringen adviseren ligt - valt Jope's hoop in het water. De ijstak van Unilever is jaarlijks goed voor een omzet van rond de €3 miljard.
Dit artikel afdrukken