In de tweede week van maart hebben de Nederlandse supermarkten 35% meer omzet gemaakt dan in dezelfde week vorig jaar. De weekomzet van week 11 (9 tot en met 15 maart 2020) kwam nog hoger uit dan de omzet van de week voor kerst, traditioneel de week met de hoogste omzet van het jaar. Dat meldt het Centraal Bureau Statistiek (CBS).

Het CBS komt tot de cijfers op basis van de transactiedata van een groot aantal supermarktketens. Dat zijn de kassagegevens over de verkochte producten en dat betekent dat ook inzichtelijk is wát consumenten insloegen. Vooral houdbare producten, zoals conserven, diepvriesgroenten, rijst en pasta waren in trek. De 'omzettoename' van rijst was met 150% het grootst, gevolgd door groenteconserven en diepvriesgroente (beide +115%). Ook de omzet van verse groente ging omhoog, maar met bijna 30% minder hard.

De omzet van handzeep was in week 11 vijf keer zo hoog als een jaar eerder, de vraag naar handzeep ook de twee weken voor week 11 al beduidend hoger. De omzet van toiletpapier verdubbelde ten opzichte van week 11 in 2019, die van farmaceutische producten (zoals zelfzorgmedicijnen) steeg met 150%. Dat betekent twee en een half keer zoveel omzet als normaal.

omzetgroei houdbare producten
CBS - Supermarkten in tweede week maart meer omzet dan in week voor kerst
Reageer
  • Deel
Druk af