Vanaf 7 april duiden we het corona-effect: hier ga je naar het perspectief op gisteren. Het artikel van vandaag vullen we gedurende de dag steeds aan. We stellen je medewerking aan die bijdragen zeer op prijs; zet ze in de reacties. Abonneer je op onze nieuwsbrief als je het eindresultaat vanavond rond 22:00 uur in je mail wilt ontvangen.

Corona is een wake-up call. Mensen zijn niet onkwetsbaar. Maar het kan nog veel erger dan de vermoedelijke 1% mortaliteit die het virus zal veroorzaken.

De vraag is vooral hoe de politiek, bedrijfsleven, NGO's, burgerbewegingen en publiek met de nieuw ontdekte kwetsbaarheid en afhankelijkheid van mogelijk nog veel grotere risico's om zullen gaan.

We denken dat 7 thema's direct of indirect een grote impact zullen hebben op het voedselsysteem.

Jou als lezer vragen we om in de reacties dagelijks jouw voorbeelden uit de (inter)nationale pers per thema aan te dragen (vermeld dus welk thema).

De redactie van Foodlog maakt daar een keuze uit en verwerkt ze in iedere tekst van de dag. Dat doen we in bullets, net zoals in het oude liveblog.

De thema's die wij zien:

1. Scheuren in de voedselketen
In onze wereld wordt voedsel gemaakt in bijvoorbeeld in Brazilië, Florida en Spanje, maar op totaal andere plekken in de wereld verhandeld en verwerkt (bijvoorbeeld in Rotterdam of Antwerpen) en op weer andere aan consumenten verkocht en gegeten (bijvoorbeeld in Milaan, Berlijn of Caïro). De arbeiders die primaire producten van de akkers, uit gaarden, tuinen of kassen oogsten, worden niet zelden ingehuurd uit lage lonen-landen. Voor out-of-home eten (horeca, van Jonnie Boer tot McDonald's en La Place) worden andere verwerkingen van grondstoffen gemaakt dan voor Jumbo, Aldi of Carrefour.

Als de context verandert (zoals bijvoorbeeld door de sluiting van de horeca), wordt voedsel verspild terwijl aan de zijde van de consument tekorten kunnen ontstaan door bijvoorbeeld ketens waarin oogstpersoneel ontbreekt. Die risico's zijn niet denkbeeldig. Treden die risico's ook daadwerkelijk op?
Ja, denk bijvoorbeeld aan slachter Vion die opeens 40% van zijn vlees niet meer kwijt kan via de horeca. Waar moet dat vlees nu naartoe en waar laten boeren hun varkens?
Behalve in de VS, gaat ook in Engeland de melk inmiddels de put in. In Nederland is dat - dankzij onze grote verwerkende capaciteit en koelhuizen - nog niet het geval.
Een tweede vraag: hoeveel koopkracht blijft er na de heropening van de economie over en tot welke voedselkeuzen en -productie leidt dat? Ook de koopkracht zal immers bepalend zijn voor de manier waarop ketens zich aanpassen aan de wereld na corona.

  • De Volkskrant ging op bezoek bij Marc Calon, voorzitter van Land- en Tuinbouworganisatie Nederland. Hij vertelde de krant dat Nederland meer moet willen blijven maken dan het zelf consumeert. Waarom? Omdat je dan altijd genoeg hebt en omdat het buitenland jaloers op je is. Hij verwijst naar Duitsland dat 60% van zijn voedsel zou importeren, terwijl wij genoeg hebben. Wat wij eten, komt echter ook voor 70% uit het buitenland. We willen immers niet alleen haver, aardappelen, suikerbieten, sla, tomaten en melk, kip en varken eten. Wel heeft hij gelijk dat Nederland voedsel (minstens 70% per land- en tuinbouwproduct) exporteert zoals Duitsland auto's. Toch blijkt die export en de sluiting van de horeca een groot probleem dat maar korte tijd vol te houden is. Twee vragen en Calons twee antwoorden uit het gesprek:

    Waar zit voor de landbouw nu de grootste economische coronapijn?
    "Op dit moment in de sierteelt en de frietaardappelen, maar de problemen zijn breder. Met name door vraaguitval; de horeca is dicht en mensen kopen geen producten meer die niet direct noodzakelijk zijn. Maar het belangrijkste probleem is het gedoe aan de grenzen, waardoor de export vastloopt. Dan is er nog het probleem van de seizoenswerkers uit Oost-Europa, die door corona steeds lastiger hier kunnen komen. Het gaat in de landbouw om 170 duizend werkers, maar door vergrijzing is dit nu al niet genoeg. Corona vergroot dit probleem."

    Hoe lang is dit vol te houden?
    "Niet lang. De overheidsmaatregelen zijn goed bedoeld, al pakken ze niet voor alle landbouwbedrijven goed uit. In de sierteelt gaan bovendien flink wat bedrijven gegarandeerd kapot als de overheid niet met meer komt. Vergelijk het met KLM dat 90 procent van zijn vliegtuigen aan de grond houdt. Dan kan de overheid wel 90 procent van de salarissen betalen, maar waar moet op termijn die 10 procent vandaan komen? En dan moeten de vaste lasten ook nog betaald."

    Onze landbouworganisaties claimen €5 miljard coronaschade. Als de lockdown aanhoudt, treedt toch dezelfde situatie op als voor de KLM. Met dit verschil: vliegtuigen kun je niet eten, terwijl mensen niet zonder voedsel kunnen maar wel zonder vliegen.

    Op Foodlog vindt een discussie plaats over de claims van de land- en tuinbouw op vergoedingen voor geleden omzet. Is het niet eerlijker om een loonvergoeding te geven en de vaste kosten te helpen dekken?

  • In Berlijn is vandaag het eerste chartervliegtuig met Roemeense seizoensarbeiders geland. Ze gaan de oogst voor Duitse boeren binnenhalen. In de loop van de dag landen er nog twee vliegtuigen in Berlijn. Donderdag komen nog ongeveer 530 Roemenen aan. Het is de eerste groep seizoenswerkers die binnenkomt nadat de Duitse regering deze buitenlandse krachten als 'essentiële werkers' heeft aangemerkt om de voedselvoorziening op gang te houden.


  • Het wilde nooit lukken: een bredere stroom exclusieve cressen naar de supermarkt brengen. Na drie weken filmpjes plaatsen op twitter en LinkedIn en een eerste succes bij de PLUS in Pijnacker is het Rob Baan dan toch gelukt. Zijn restaurantbox is nu ook te krijgen bij Albert Heijn. En heel Nederland steunt nu natuurlijk zijn Local Heroes. Lees hier wat we schreven over de groei van het lokale en korte ketensucces waarmee SARS-CoV-2 de Nederlandse boer die altijd al lokaal wilde verkopen in de kaart speelt.


  • In het Corona-effect van gisteren meldden we dit kopje de maatregelen voor de 1,5 meter economie zoals de Volkskrant die ziet. Vandaag komt De Telegraaf met wat tekeningen. Hoe zit je straks op kantoor, hoe in de trein, hoe vlieg je, hoe check je in op Utrecht Centraal en meer van dat soort vragen gaan leven door de plaatjes. In een kantoortuin zit je achter een plexiglazen scherm. Overal hangen flacons met sanitizers (die weer het risico op resistentie voor ander microbiologisch leven kunnen oproepen). En ga zo maar door. En veilige SARS-CoV-lifestyle vergt heel veel aanpassingen tot in het kleinste detail. Om over de kosten in een krimpende economie met bedrijven op het randje van het failliet nog maar te zwijgen. Hoe gaan we deze maatregelen betalen en wat houden we dan over om te besteden in de rest van het economische verkeer, zoals voedsel?



2. Angst en gezondheid eten/leven
Dikke mensen en door welvaartsziekten aangedane mensen blijken vatbaarder voor de verschijnselen van Covid-19 (de longziekte die het gevolg kan zijn van infectie met het virus SARS-CoV-2). De WHO en gezondheidsdeskundigen promoten dat nieuws. Angst voor de dood lijkt het publiek te inspireren om gezonder te gaan eten en leven. Zet dat door en wat gaan mensen dan eten?

  • De Volkskrant brengt een verslag van de Covid-19 patiënten in Amerikaanse ziekenhuizen. Het artikel suggereert dat Covid-19 armere mensen treft. In de VS zijn dat niet alleen dikke Amerikanen, maar juist ook mensen met een zwarte en bruine huid. Een citaat uit het artikel: "De huidskleur van de mensen onder de lakens, die bij de achterdeur van het ziekenhuis in de koelwagens worden getild, is niet te zien, en de stad New York heeft nog geen raciale statistieken over de covid-19-doden bekend­gemaakt. Maar andere steden wel. ­Chicago: 70 procent van de doden is Afrikaans-Amerikaans, terwijl ze 30 procent van de bevolking uitmaken. Milwaukee: 81 procent, op een bevolking die 27 procent Afrikaans-Amerikaans is.
    De discriminatie naar ras is een van de zichtbaarste ongelijkheden in het Amerikaanse gezondheidssysteem die het coronavirus nu blootlegt. Zwarte mensen zijn armer, lijden vaker aan obesitas, hebben ­vaker diabetes en hoge bloeddruk, en zijn dus kwetsbaarder. Andere ongelijkheden: inkomen. En zelfs de staat waar je woont."

    Ook deze achtergestelde mensen zullen zich realiseren wat twee Nederlandse intensivisten onlangs zeiden: wie dik is, loopt meer kans om Covid-19 te krijgen en er aan te sterven. Gaan zij anders eten en leven en hebben ze daar de middelen voor? Vermoedelijk zal de druk op hun gezondheid alleen maar toenemen; ziekenhuisopname kan voor hen zelfs onmogelijk worden als juist deze groep het zwaarst drukt op het zorgsysteem en de ziekenhuizen, terwijl de nodige kansarmen bovendien nu al onverzekerd zijn.



3. Individu versus samenleving: wie gaat voor?
We lijken van een op individuele rechten en privacy gebaseerde samenleving op weg te zijn naar een maatschappij die uitgaat van het collectieve belang dat individuele vrijheden minder belangrijk vindt. Een voorbeeld. In Azië volgt een app iedereen met wie je contact hebt. Krijg je koorts of word je ziek, dan waarschuwt die app automatisch iedereen met wie je in contact bent geweest en nog komt. Mensen die ziek zijn of een potentieel gevaar vormen, worden geïsoleerd. Accepteren we dat? (vooralsnog ziet het er wel naar uit)

  • Volkskrant columnist Sheila Sitalsing was onlangs trots op premier Rutte, zeer tegen haar pre-Corona gevoelens in. Vanwege de App die dinsdag als toch echt wel nodig werd gepresenteerd door de premier en minister Hugo de Jonge, is de liefde weer aan het bekoelen. Shitalsing heeft het niet op het opgeven van privacy en zegt in haar column van gisteren dat ze al op zoek is naar een ouderwetse domme Nokia want "Privacy is geen luxe-artikel. Privacyregels zijn er om kwetsbare groepen te beschermen. Zieken, slachtoffers, getuigen, minderheden, bedreigden, minder bedeelden. Privacy gaat ook over het recht dingen níet te willen weten en over het recht informatie over jezelf niet te hoeven delen."
    Bij Sitalsing is de grens alweer getrokken, nog scherper dan we gisteren Brenno de Winter onder dit kopje zagen doen.

  • (Tedje van Asseldonk:) De kritische blogger en cijferaar Grutjes is ondanks alles wel voor de app maar dan wel open source ontwikkeld zie hier. Ik wil geen iPhone, misschien is een goedkope inbouw in een horloge of zo te realiseren?



4. Relatie Oost-West en geopolitieke verhoudingen
Azië blijkt gedisciplineerder en sneller in staat om infectieziekten te bestrijden dan het op persoonlijke vrijheden gestelde Westen. De westerse landen ruïneren hun economieën en blijven samen met de armere landen van de wereld een bron van nieuwe golven van het muterende SARS-CoV-2 virus vormen. Dat leidt tot geopolitieke spanningen op het gebied van macht en biosecurity. Al sinds weken vreest China de insleep van een tweede Covid-19 ziektegolf vanuit het buitenland en met name de westerse landen. Reizigers moeten in quarantaine. Dat bemoeilijkt het onderhouden van persoonlijke zakelijke relaties. Maakt het ook de zakelijke wereld minder mondiaal? Voor welke producten? Mogelijk zullen levende en net gedode producten (van dierlijke en plantaardige oorsprong) minder gemakkelijk wereldwijd verhandeld en verscheept worden omdat ze pathogenen en plagen over kunnen brengen.

  • China is bang voor de insleep van besmettingen uit andere landen. Reizigers mogen niet zomaar binnen. En wie binnen is moet zich houden stricte regels en moet gevolgd kunnen worden door de autoriteiten. In Nederland is (zie boven en gisteren) het debat gestart over privacy en Apps. Nu in China de stad Wuhan, van waaruit SARS-CoV-2 de wereld veroverde, weer opengaat wordt zichtbaar welke de eisen de Chinezen stellen. Wat wij ook van privacy mogen vinden. Voor de NOS ging correspondent Sjoerd den Daas naar Wuhan. Het beeld door zijn ogen: Hoewel inwoners van Wuhan nu weer naar buiten kunnen, moeten ze wel overal waar ze komen een speciale overheidsapp gebruiken. Die app werkt via WeChat, de Chinese WhatsApp, en werkt met onder meer locatiegegevens en medische gegevens over eventuele coronatests.
    "Als je bijvoorbeeld in de supermarkt bent geweest en later blijkt dat daar op dat moment ook iemand was met het coronavirus, dan kan jouw groene code op je telefoon op oranje of rood schieten", legt Sjoerd uit. "Dan moet je opnieuw in quarantaine. Op die manier probeert men mensen zo vroeg mogelijk te isoleren." Hij beschrijft de nieuwe situatie als "vrijheid met een kooi eromheen".

    Zou dat spanningen kunnen geven als je naar het land wilt? Ander vraag: kan een Chinees nog wel naar onze contreien komen als Westerse landen hun bevolking niet even rigoureus en permanent monitoren? Een derde vraag: wat betekent dat voor het zaken doen tussen Oost en West, terwijl we zo afhankelijk zijn van elkaar? Wij kopen Chinese onderdelen. Zij auto's, luxe goederen en voedsel.



5. Europa: één of verder verdeeld
De coronacrisis laat een verdeelde Europese Unie zien. De lidstaten nemen onderling afwijkende maatregelen en sluiten daarom hun grenzen voor elkaar. FranceTVinfo liet zien dat landen, regio's binnen landen en zelfs individuele hospitalen elkaar om het hardst beconcurreren om aan spullen te komen die ze eigenlijk allang eerder hadden moeten inkopen. Het noorden van de EU wil het zuiden niet helpen; met name Nederland maakte zich binnen de EU als een havik bekend omdat ons land niet wilde meewerken aan 'coronabonds' voor zwaar door SARS-CoV-2 getroffen landen als Italië en Spanje. Zelfs Lubach blijkt de opstelling van 'lul Wopke Hoekstra' OK te vinden. Zowel qua organisatorische als financiële solidariteit toont de EU zich zwak in deze tijd waarin volken achter hun leiders willen kunnen schuilen. Houdt de zwakke EU zijn verband en open grenzen overeind?

  • "De coronacrisis zorgt wereldwijd natuurlijk voor de nodige uitdagingen. Ook in de diplomatie zien we een aantal interessante ontwikkelingen. Zo tekent zich een heuse Europese ruzie af waarin ons land de hoofdrol speelt. De Zuid-Europese landen verwijten Nederland een gebrek aan Europese solidariteit door eisen te stellen aan financiële steun. Zet deze coronacrisis onze Europese eenheid op het spel? Of overleven we na de Eurocrisis en de Brexit ook deze storm? Buiten ons continent zien we dat het coronavirus nu hard toeslaat in de Verenigde Staten. Tegelijkertijd zien we China, het land waar het virus begon, een dominante positie innemen in de internationale coördinatie en hulp aan andere landen. Betekent deze ‘mondkapjessdiplomatie’ een verschuiving in de machtsbalans tussen de VS en China?" Dat schrijft bestuurskundige Ruud Schapenk in een blog waarmee hij studenten bestuurskunde naar de Haagse Hogeschool probeert te trekken. Zo gewoon is dit denken al na een paar weken corona.

  • Onderwijl haalt minister-president Mark Rutte zijn schouders op over de aanvallen die vanuit alle windstreken in Europa en zijn eigen coalitie worden gelanceerd op minister van Financiën Wopke Hoekstra. Dat schrijft het Financiële Dagblad . In het vastgelopen Europese overleg over steunoperaties voor Italië en Spanje wordt de CDA'er afgeschilderd als de boeman. "Ik zou daar niet teveel van onder de indruk zijn', zei Rutte volgens de krant na afloop van de ministerraad. Hij kreeg vragen over de stortvloed van kritiek die Nederland kreeg. De kritiek spitst zich toe op het feit dat Nederland voorwaarden wil verbinden aan een kredietfaciliteit van honderden miljarden voor de herstelfase na de coronacrisis.
    "Het hoort bij de fase van de onderhandelingen waar we nu in zitten", zegt Rutte over de wijze waarop Nederland onder vuur ligt. Het Europese overleg moet donderdagmiddag worden hervat. Rutte zei dat Nederland vasthoudt aan twee uitgangspunten: geen gezamenlijke schulduitgifte door de landen in de eurozone en alleen grootschalige steun voor economisch herstel als dat gepaard gaat met beleid om de structuur van de economie te versterken.

  • Alle intellectuelen en columnisten schrijven hun vingers blauw en zetten gedachten over de wereld na Corona. Zo ook columnist Bert Wagendorp in de Volkskrant. Gaan we door met de wereld van voor Corona of komt er een nieuwe? Wagendorp: "Het tijdschrift The Economist (‘gezaghebbend’, moet je daar altijd bij zeggen) schetste deze week de mogelijke ­gevolgen van de coronacrisis: groei van e-commerce en thuiswerken. Maar ook versnelde robotisering van de ­arbeid en verdere concentratie van de economie in grote, machtige en wereldomvattende bedrijven. Wil je dat, dan hoef je niks anders te doen dan zo krachtig mogelijk inzetten op restauratie van de oude status quo – ik heb op de een of andere manier de indruk dat het kabinet-Rutte daarop koerst. Wil je dat niet, dan moet er iets veranderen en kunnen we wellicht ooit constateren dat corona ons niet alleen maar ellende heeft gebracht."
    De vraag over één Europa is ook de vraag 'wat voor een Europa?' Oud-beleidsambtenaar Joost de Jong liet vandaag op Foodlog zien dat de Europese Rekenkamer alvast vindt dat het groene beleid (dat de vernieuwing die Wagendorp wil dichterbij brengt) alleen maar greenwashing is. Er was dus zelfs al pre-Corona ruimte voor vernieuwing van alleszins weldenkende mensen.



6. De exit: hoe unlock je de lockdown?
De discussie over de lockdown-exit komt op gang. Zie daarvoor onze liveblogs van 6 en 7 april. Hoe zorgt de overheid voor voldoende tests, immuniteit, vaccins en een beperkt aantal doden? Dat laatste is niet te garanderen, terwijl het al evenmin onmogelijk is om de economie niet te herstarten, tenzij we in een ongekende depressie terecht willen komen. Hoe gaat met name het Westen met dat dilemma om?

  • Premier Mark Rutte noemde vandaag na afloop van het kabinetsberaad de kans ’nul’ dat we in Nederland na 28 april weer naar het oude leven kunnen terugkeren. Vooral de 1,5 meter afstand die mensen onderling moeten bewaren zal nog een tijd langer gaan duren. Dat vergt enorme aanpassingen, schreven we vandaag en gisteren al in dit katern. Denk alleen al aan het Openbaar Vervoer of carpoolen. Richtlijnen zoals 1,5 meter afstand houden, handen wassen, in je elleboog hoesten en thuis blijven als je verkouden bent, zijn voorlopig blijvertjes. "Wees voorbereid op alle scenario’s.” Rutte wil graag dat alle gelederen van de samenleving gaan nadenken over de invulling van de anderhalve-meter-economie omdat die voorlopig "het nieuwe normaal” wordt.



7. Democratie, rechten en redelijkheid
De post-corona samenleving zal vermoedelijk een autocratischer staat krijgen: meer overheid, minder markt. Dat komt enerzijds door de injecties van vele duizenden miljarden (biljoenen) in de economie, die te beschouwen zijn als Keynesiaanse investeringen in een nieuwe toekomst. Anderzijds is het een gevolg van de noodzaak tot controle over burgers die door hun gedrag een risico vormen. De uitoefening van die controle zal plaatsvinden door middel van technologie (zoals smart watches en andere sensoren op en mogelijk ook in ons lichaam) en op basis van wetenschappelijke inzichten. Wetenschap is echter geen politiek en hoort geen keuze maken tussen bijvoorbeeld het isoleren van zieke individuen en het opbouwen van immuniteit bij onbekende infectieziekten - een fundamenteel verschil tussen de Aziatische aanpak van SARS-CoV-2 en de westerse - omdat wetenschappelijke onzekerheid onderbouwde besluiten onmogelijk maakt.
Die keuze is politiek en moet dus ook door de politiek worden gemaakt. Laten we de wetenschap bepalen wat we moeten willen of laten we beleidskeuzen afhangen van democratische politieke processen en weloverwogen gezond verstand? Hoe redelijk is een door onzekere wetenschap geleide samenleving? Er speelt in deze context nog een tweede vraag. Hoe serieus nemen overheden burgerrechten in een context waarin 'de vijand' in 'een oorlog' moet worden verslagen?

Beide metaforen worden gebruikt door overheden in de strijd tegen SARS-CoV-2. In echte oorlogssituaties gaan ze gepaard met het opschorten van rechten.

Denkbaar is bovendien dat staten genegen zullen zijn zaken nu meer op basis van hun mandaat te regelen en wat minder genegen zijn via parlementaire controle te regeren.

  • "Uit angst voor corona geven we de overheid bevoegdheden waarvoor we normaal gesproken zouden waken." Dat zegt Marli Huijer, niet praktizerend arts en filosoof. Al voor de intelligente lockdown werd ingesteld stelde ze de vraag of die wel verstandig is. We geven er namelijk ons hele leven voor op. Dat is niet erg en er hoeft niets op tegen te zijn als je maar weet waarom je het doet. De Volkskrant zocht haar op en sprak met haar. Hoewel haar wijsheid al uitstekend was genoteerd in Science Guide op 21 maart ('de dood hoort bij het leven') maakt ze haar punt ook in de Volkskrant met rake woorden. Waarom stelde de overheid de lockdown in en accepteert zelfs een kritische clown als Lubach die? Huijer past op om de antwoorden te geven en analyseert slechts. Ze zegt: "Veel maatregelen lijken voort te komen uit de gedachte: beter het zekere voor het onzekere nemen. De ruimte voor een afwijkend geluid wordt daardoor kleiner. Het bevragen van de maatregelen lijkt al snel inhumaan.‘Als burger moet je accepteren dat er bij een epidemie een kapitein aan het roer staat, dat is in Nederland het kabinet dat besluiten neemt op advies van het RIVM, het democratisch aangewezen kennisinstituut en in tijden van nood de plek waar de afgewogen raad vandaan dient te komen. Tegen de maatregelen moet je niet muiten. Maar in het publieke debat moeten we kritische vragen stellen. Als publieksfilosoof zie ik het als mijn taak om het handelen te bevragen. Klopt dit wel, wat is eigenlijk het doel, wie heeft dit bedacht en hoe wegen we verschillende perspectieven?"

  • Le Figaro schrijft over de unlockende exit die president Emmanuel Macron aanstaande maandag wel of niet gaat aankondigen. Ook in Frankrijk gaat, net als bij ons, de discussie over de tweede besmettingsgolf die komt als de overheid de teugels laat vieren. Zoals elders besproken op Foodlog: een overheid kan het publiek nu niet meer uitleggen dat de lockdown voor niets is geweest (en de economie en banen voor niets in de waagschaal zijn gesteld) en nu wel een besmettingsgolf zou accepteren. De andere kant van dat politicologische feit is al even absurd in een land dat zich ziet als de bakermat van de vrijheid: de overheid moet nu beslissen wat wijs is, maar waarom was de keuze die nu zijn dwingende consequenties eist een goede uit naam van het volk? Wie dat expliciet kan maken, kan verdere keuzen rechtvaardigen. Wie dat niet kan, zal te maken krijgen met ongenoegen van het volk omdat de consequenties voor ons leven te groot zijn.

    En waarom hebben we - onze regeringen, die natuurlijk volstrekt gelegitimeerd zijn omdat we ze gekozen hebben - die maatregelen genomen? Huijer zei het zo tegen de Volkskrant, vanuit de Nederlandse situatie: Feitelijk wil je weten hoeveel extra levensjaren je wint met de huidige ingrijpende maatregelen, maar die som is pas járen later te maken. Het kan zo zijn dat er in 2020 niet de gebruikelijke 150 duizend mensen sterven, maar 155 duizend. En wat nu als er het jaar erop 145 duizend mensen sterven? Daar komt nog bij dat door het uitstellen van andere behandelingen ook extra levensjaren verloren gaan. Ik vind dat de overheid expliciet moet benoemen wat het precieze doel is. Want dat is, en ik zeg het nog maar een keer, nu niet helder.



Overig
Geen achtste categorie, maar het kopje waaronder we de verspreiding van het virus SARS-CoV-2, het verloop van de ziekte Covid-19 (besmettingcijfers, doden, immuuncijfers, IC-cijfers) en de beschikbaarheid van tests (pos/neg, immuniteit), ziekteremmers en vaccins en wetenswaardigheden over medische apparatuur en de beschikbaarheid van beschermende middelen volgen.

  • Het RIVM meldt in zijn dagelijkse bulletin dat Nederland het afgelopen etmaal 148 nieuwe meldingen heeft geregistreerd van mensen die aan Covid-19 zijn overleden. Het totaal aantal overleden patiënten komt daarmee op 2.396. Er kwamen 237 nieuwe patiënten bij die in het ziekenhuis werden opgenomen. Het totale aantal opnames ligt nu op 7.972. Het aantal mensen dat daadwerkelijk nu nog in het ziekenhuis ligt, daalt. Het totaal aantal geconstateerde besmettingen in Nederland ligt inmiddels op 21.762. en nam sinds gisteren met 1.213 personen toe.

  • Gisteren daalde het aantal Nederlandse coronapatiënten dat op een intensive care afdeling verblijft met 16 personen. Vandaag was weer sprake van een toename. Het aantal steeg met 9 personen van 1.408 tot 1.417. Dat meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding.


  • Samen met jou brengen we onder deze 7 koppen voorlopig iedere dag het corona-nieuws. Help mee en meld in de reacties hieronder welk nieuws uit de media volgens jou thuishoort bij welke kopje; voeg even een linkje naar de bron bij.
Dit artikel afdrukken