In de Ondertussen van dinsdag 25 februari vallen mij deze berichten op:

- Coolblue verklaart - na een aantal dagen radiostilte - zijn verkoop te temperen. De Nederlandse webshop doet dit door advertenties uit te zetten en prijzen te verhogen Waarom: Ze verwachten leveringsproblemen uit China door het Coronavirus (Emerce). Die radiostilte past niet bij het bedrijf dat normaal gesproken openlijk communiceert. Op Twitter werd dan ook wild gespeculeerd over een overname door Amazon of een marketingstunt. Ook onder het artikel van Emerce klinken kritische geluiden. Eén van de reageerders ziet vooral kans voor meer producten uit Europa.

- de bosbranden in Australië zouden niet - of slechts in beperkte mate - te linken zijn aan klimaatverandering (De Volkskrant). De belangrijkste veroorzaker van de branden, de droogte, kan niet worden toegeschreven aan de opwarming van de aarde. Dat is eigenlijk wel een beetje jammer in een land dat zich sterk verzet tegen klimaatmaatregelen en een forse CO2-uitstoot heeft uit als gevolg van kolencentrales. Tegelijk is wetenschappelijk wel vast te stellen dat het land een van de kwetsbaarste landen zal blijken voor gevolgen van klimaatverandering. Never waste a good crisis, heet het. Of de branden voor goed klimaatbeleid gaan zorgen, is helaas onzeker.

- Deliveroo voegt virtual brands toe aan zijn restaurantportfolio in Hong Kong (Retail News Asia). Consumenten krijgen hierdoor meer keuze. Bestaande restaurants kunnen nieuwe of aanvullende keukens aanbieden onder een nieuwe merknaam, zonder dat ze daarvoor een nieuw restaurant hoeven te openen. Hierdoor kunnen ze meer waarde halen uit hun bestaande personeel, ingrediënten en culinaire expertise, zonder bedrijfskosten te verhogen. Deliveroo bepaalt op basis van data, zoals zoektermen en bestaand aanbod, waar nog ‘gaten’ in het aanbod zitten. Dark kitchens heet dit fenomeen. In het geval van Deliveroo op basis van databased marketing.

Teun van de Keuken test dit jaar allerlei diëten. Hij begint met Keto en valt 5 kilo af (De Volkskrant). Lidl kaapt olijke social media-actie van Appie (The Best Social Media). De Consumentenbond onderzoekt wederom vegaburgers op zout-, vet- en eiwitgehalte (NOS). Conclusie: vegaburgers bevatten - net als vleesbugers - vaak te veel zout. Met vet en eiwit zit het wel goed. Lidl maakt gerecyclede verpakkingen van zwerfplastic van Aziatische stranden (Daily Mail). Ahold Delhaize lanceert nieuwe gezondheids- en duurzaamheidsambities (Ahold Delhaize).

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken