De Consumentenbond is blij met de vermoedelijke komst van het Nutriscore-logo. Dat maakt de Bond vanmorgen duidelijk in een persbericht. Daarin valt te lezen:

Om te laten zien hoe Nutriscore werkt, heeft de Consumentenbond 50 tussendoortjes van dit voedselkeuzelogo voorzien. Hiermee wordt in één oogopslag duidelijk hoe (on)gezond een tussendoortje is. Slechts een vijfde scoort (zeer) goed.

Veel gezond ogende tussendoortjes, zoals mueslirepen, havermoutrepen en pindakaasrepen, bevatten in werkelijkheid veel suiker en/of verzadigd vet. Nutriscore, dat producten indeelt van A (gezond) tot E (ongezond), werkt goed om zulke tussendoortjes te ontmaskeren.

Zo krijgen de Zonnatura Rijstwafels yoghurt – net als Mars en KitKat – een E. Het ‘yoghurt’ laagje heeft qua voedingswaarde veel weg van witte chocolade. Een pakketje van 3 wafels bevat bijna 4 suikerklontjes en 8 gram verzadigd vet. Ook gelijksoortige producten van hetzelfde merk kunnen heel verschillend scoren: Bolletje Goed Bezig Cranberry krijgt een D, de Havermout Naturel variant van hetzelfde merk een B.


De Nederlandse supermarkten hebben besloten het logo in te willen gaan voeren. De voedselverwerkende industrie sputtert nog tegen. Conform het Preventieakkoord moet er 'een' voedselkeuzelogo komen. Gegeven het besluit van de supermarkten ligt de keuze voor Nutriscore voor de hand.

Op het VMT-congres over het Preventieakkoord maakte staatssecretaris Paul Blokhuis vandaag duidelijk hoe hij denkt over D en E voedsel. Blokhuis is eindverantwoordelijk voor het akkoord.




Er is ook kritiek op het logo te horen omdat het gebaseerd is op gedachten over gezonde voeding die mogelijk niet kloppen. De Belgisch hoogleraar Frédéric Leroy behoort tot die stroming.

Consumentenbond - Voedselkeuzelogo: Nutriscore | Consumentenbond
  • Deel
Druk af