Fabrikanten van functionele voedingsmiddelen die de recessie willen overleven moeten zorgen dat consumenten kunnen ' voelen' dat het werkt. Consumenten worden prijsbewuster en zuillen gaan kiezen voor middelen die zeker werken. Dat zegt de Britse voedingsexpert Julian Mellentin, van New Nutrition Business consultancy. Hij heeft zijn visie neergelegd in het rapport 'Ten key trends in food, nutrition & health 2009'.
Volgens Mellentin zijn consumenten ook in economische moeilijker tijden geinteresseerd in functionele voeding en dranken. Maar die consumenten willen voelen dat het werkt, dat er een voordeel zit aan het gebruik ervan.
Ook in goede tijden is een bewezen werking belangrijk, maar nu nog meer. Het beste voorbeeld noemt Mellentin energiedranken en producten voor een gezonde spijsvertering. Dit zijn nu al de grootste segmenten in de markt.
Energiedranken leveren een direct voordeel - een stoot energie - dat kan worden gevoeld. Bij producten voor de spijsvertering zoals probiotica en vezels is ook snel duidelijk of iemand zich beter voelt. Daarom zijn merken zoals Activia en Actimel zo'n succes.
Aan de andere kant zijn er de onduidelijke producten zoals omega-3 melk. Een essentieel voedingsmiddel maar geen voordeel dat je direct kunt voelen.
- gezonde spijsvertering (de grootste trend)
- voel het voordeel
- gewicht management, met vooral kansen voor voeding die je minder doet eten
- energie
- natuurlijk gezond en vrij-van
- fruit, de toekomst van functionele voeding
- kindervoeding
- gezonde snacks
- ultra-loyale consumenten, een niche voor merken om de recessie te overleven
- verpakkingsinnovaties
Het rapport bekijkt ook vijf micro-trends: beweging, omega-3; huid en schoonheid, voeding voor je stemming, anti-oxidanten.
bron: Food Manufacture met dank aan foodholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook