Marktonderzoeksbureau IRI heeft een nieuw onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat 70% van de consumenten kiest voor voedsel dat een ethische waarde heeft (dierenwelzijn, eerlijk geprijsd) of lokaal is geproduceerd. Dat meldt FoodNavigator.

De uitspraken zijn gebaseerd op een enquête onder 3.000 consumenten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk en Duitsland. Ethische overwegingen blijken bovendien sterk verbonden met de wens om lokale producten te kopen. Volgens IRI is in het Groot-Brittannië sprake van een 'levendige en innovatieve lokale beweging' in met name de Engelse markt.

IRI signaleert een afwijking van een veel gehoorde conclusie uit andere marktonderzoeken. Millennials kiezen eerder voor merken, terwijl oudere consumenten juist een hogere voorkeur voor lokale producten hebben. De bereidheid om een hogere prijs te betalen, blijft achter bij de goede intenties van beide groepen, opvallend genoeg vooral bij de millenials.
FoodNavigator - ?Local brands are winning hearts and minds?: Rising demand for local food in Europe
  • Deel
Druk af