De actie #HeteZomerOogst blijkt een "enorm succes", zegt initiatiefnemer Mark de Jong van ZLTO in de Telegraaf. De landbouworganisatie stapte onlangs naar de supermarkten om groente- en fruitsoorten die door de droogte en hete zomer kleiner (pruimen), lichter of afwijkend van vorm (tomaatjes) uitvallen dan 'normaal' toch in de schappen te krijgen. Met succes. Deden eerst vooral regionale supermarkten mee, inmiddels zijn alle supers overstag, op Jumbo na. "Ik durf vanwege het succes van de actie gerust te stellen dat Jumbo echt een maatschappelijke antenne mist door niet mee te doen,” zegt De Jong.

Supermarkten zijn zich volgens De Jong gaan realiseren dat zij eisen stellen die de consument helemaal niet stelt. Consumenten blijken het helemaal niet erg te vinden als hun groente en fruit een andere vorm, gewicht of formaat heeft dan ze gewend zijn. De ophef over de te kleine pruimen en gerimpelde tomaten laat zien dat weerstand tegen voedselverspilling ook een rol speelt. "De consument pikt het niet als zomaar kilo’s groente en fruit worden vernietigd vanwege de vorm, terwijl zij qua smaak gewoon goed zijn,” zegt De Jong.
De Telegraaf - ?Misvormde? groente en fruit erg populair
Reageer
  • Deel
Druk af