In september daalden de consumentenprijzen van tafelaardappelen (-13%) en rundvlees (-2%). De prijzen van eieren en vers fruit stegen juist. Alle andere prijzen in de Nederlandse supermarkten bleven vrijwel gelijk. Dat blijkt uit de update van voedselprijsindexen van Wageningen Economic Research.

Door de coronacrisis is er extra vraag naar eieren in de supermarkt en dat drijft de prijs in het winkelschap omhoog. Ook de vraag naar verse aardappelen en aardappelproducten steeg, wat tot een stijgende consumentenprijs leidde. De consumentenprijs daalde vervolgens weer door het nieuwe oogstseizoen. De prijs daalde met 14% ten opzichte van september vorig jaar en met 13% ten opzichte van juli 2020.

Na een recordhoogte in juli daalde de consumentenprijs voor rundvlees met 2%. Sinds begin 2018 liep de consumentenprijs van rundvlees gestaag op. In de periode januari-september 2020 lagen de consumentenprijzen voor rundvlees 4% hoger dan in dezelfde periode van 2019.

Ondanks de dalende prijzen voor varkensvlees in de handel, bleef de consumentenprijs van varkensvlees dit jaar behoorlijk stabiel. Of dat zo blijft, is onzeker door een te ruim aanbod in Europa en lage prijzen op de wereldmarkt vanwege importrestricties als gevolg van de Afrikaanse varkenspest.

Overaanbod door vraaguitval in de horeca en catering in zowel Nederland als het buitenland zit onze boeren in de weg. Met uitzondering van de graanprijs liggen de prijzen voor boeren in vergelijking met september vorig jaar fors lager. De aardappelprijs ligt 31% lager dan september vorig jaar, de varkensprijs 24%, de eierprijs 14% en de zuivel- en vleeskuikenprijs 7%. De graanprijs ligt juist 13% hoger dan vorig jaar om deze tijd.

Producenten van kippenvlees en eieren die bestemd zijn voor de Nederlandse supermarkt en met extra duurzaamheidseisen worden geproduceerd, werken op basis van bestaande contracten en hebben weinig last van prijsdalingen.
Agrimatie -
  • Deel
Druk af