Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Bijna 4 op de 10 Nederlanders (37%) zijn voorstander van een voedselsysteem dat ook de verborgen kosten van de voedselproductie inzichtelijk maakt, ook al maakt dat boodschappen duurder. Een kwart is niet bereid meer te betalen voor milieuvriendelijke producten en ruim een derde (36%) heeft nog geen mening. Wel verwachten 9 van de 10 consumenten dat eten duurder gaat worden doordat die kosten (deels) ook bij hen terecht zullen komen.

Dat rapporteert ABN AMRO op grond van een onderzoek waaraan ruim 2.000 consumenten deelnamen. Volgens de bank neemt het belang van True Cost Accounting (TCA) de komende 5 jaar toe. "Het wordt van strategisch belang voor de agrifoodsector om goed te kijken naar de beschikbaarheid en eerlijk gebruik van vitale hulpbronnen zoals bodem, water, mineralen en energie."

'Verborgen kosten' inzichtelijk
Met True Cost Accounting verschijnen op het prijskaartje van een voedselproduct ook de zogeheten 'verborgen kosten'. Dat zijn bijvoorbeeld de CO2-uitstoot, het verlies van biodiversiteit, de kosten van waterzuivering en zelfs de kosten voor medische zorg als gevolg van een ongezond voedingspatroon. Bij TCA "wordt zowel de positieve als negatieve impact van een bedrijf op de omgeving inzichtelijk gemaakt," schrijft de bank. Met andere woorden: er komt een 'vervuilings-prijskaartje' te hangen aan producten. Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO: "TCA is nog in ontwikkeling, maar wij beschouwen het als een belangrijke methode om alle positieve en negatieve maatschappelijke effecten van een voedselproduct een geldwaarde te geven en vervolgens tegen elkaar af te wegen. Vervuilende producten krijgen dan per saldo een hoger prijskaartje en worden hierdoor minder aantrekkelijk. Dit kan direct worden doorberekend in de prijs in de supermarkt, maar kan ook dienen als ‘schaduwprijs’. Op basis van deze schaduwprijs kunnen boeren, verwerkers en supermarkten in gesprek gaan om concrete verduurzamingsacties te formuleren."

In het rapport werkt ABN AMRO een voorbeeld uit dat gangbare en biologische bloemkoolteelt binnen één en hetzelfde bedrijf vergelijkt. De verborgen kosten blijken bij de gangbare bloemkool per hectare bijna twee keer zo hoog te zijn als bij biologische productie: €681 versus €360.

Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft van de respondenten eerder bereid is meer te betalen voor aardappelen, groente en fruit als het bodemleven daardoor verbetert. Voor zuivelproducten en frisdranken is die bereidheid veel lager, met respectievelijk ruim 41% en 38%. Een gemiddelde prijsstijging van 9,6% vinden de respondenten nog acceptabel.
Van de consumenten die niet bereid zijn meer te betalen voor een TCA-geprijsd product zegt 28% niet meer te besteden te hebben, 20% het niet nodig te vinden en 25% dat dan de supermarkt maar minder marge moet nemen.
Dit artikel afdrukken