Hoe onderscheiden we staks het kaf van het koren?
Authenticiteit wordt de nieuwe consumententrend, zegt Joseph Pine, schrijver van het boek ‘Authenticity, What consumers really want’. Pine stelt dat er twee hoofdcriteria zijn voor authenticiteit: eerlijkheid over de afkomst en is het product ook wat het zegt dat het is?
Pine noemt vijf hulpmiddelen om marketeers te helpen een merk als authentiek te positioneren:
- insteken op natuurlijk
- oorspronkelijkheid uitdragen
- exceptioneel zijn
- verwijzen naar iets buiten jezelf
- daadwerkelijke invloed uitoefenen
Het boek wordt in de Nederlandstalige versie op 8 april verwacht (ISBN-13: 9789052616193)
bron: VMT
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Echt = echt omdat het zo ontstaan is. Heel veel meer woorden hoef je er niet aan vuil te maken. 1 A4 lijkt me al verschrikkelijk veel, Wouter.
Wat zal dit boek weer tot veel extra nep en lol hier zorgen ;-)
dacht ik ook al, plus het plaatje, dat eigenlijk helemaal niets uitstraalt, maar zeker geen authenticiteit. hij zal het verplicht stellen voor zijn studenten om zo een leuke oplage te scheppen.
De cover straalt uit dat dit het zoveelste bewijs is van een marketinggoeroe die een boek schrijft over iets dat ook wel op 1 à 2 A4'tjes verteld had kunnen worden. Schrijvers die hun tussenletter in hun naam zetten, vertrouw ik niet. L. Ron Hubbard, Peter R. de Vries etc. Niet kopen dus, zegt de cover.
Wouter, marketingtechnisch, wat straalt de cover van dit boek uit? Qua authenticiteit dan?
Je ziet het aan het werk bij AH Excellent. Op veel producten, mn de vleeswaren, wordt de herkomst benadrukt. Binnenkort zullen ze de streek gaan vermelden een liggen er Friese tomaten in het schap en wordt de pils "volgens Brabantse traditie" gebrouwen. Veel meer wordt er denk ik niet bedoeld met "authenticiteit".
Wat consumenten ECHT willen is kwaliteit. Maar dat weten ze alleen nog niet.