image

Dat krijg je nou als oma's kennis wegvalt.

De kennis van de consument over verwerkte groenten is laag. Bijna de helft van de ondervraagde consumenten weet niet goed hoe groenten in glas, blik en diepvries houdbaar zijn gemaakt. Bij ruim een kwart van de consumenten is niet bekend dat verwerkte groenten volop belangrijke voedingsstoffen bevatten. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van het Productschap Tuinbouw dat is uitgevoerd in opdracht van de VIGEF en AGF Promotie Nederland.
Doel was om inzicht te verkrijgen in de perceptie van consumenten ten aanzien van ingrediënten in groenten in glas, blik en diepvries. Het onderzoek is uitgevoerd onder vrouwen die minimaal 6 x per jaar verwerkte groenten kopen en vond plaats in mei 2007.

Verder kwam naar voren dat groenten uit glas het meest frequent worden gegeten, gevolgd door diepvriesgroenten en daarna groenten in blik. Hoewel er geen conserveringsmiddelen, kleur-, smaak- en geurstoffen aan verwerkte groenten worden toegevoegd, denkt het merendeel dat dit wel het geval is. Als positieve aspecten van verwerkte groenten worden genoemd gemak, lang houdbaar en handig in voorraad te houden. Slechts een vijfde noemt 'gezond' als positief aspect.

Verbeterpunten
Als mogelijke verbeteringen komen naar voren het eventueel toevoegen van onder andere kruiden. Specifiek voor groenten in blik en glas werden genoemd het wat verlagen van het zoutgehalte en het geven van wat meer beet/knapperigheid aan groenten. De resultaten van dit onderzoek kunnen de basis vormen voor productinnovaties en promotieactiviteiten.

Het rapport en/of de digitale versie van "Ingrediëntenonderzoek verwerkte groenten” (PT 2007-65) is voor sectorgenoten gratis op te vragen bij het Productschap Tuinbouw bij John Claassen tel: 079 - 34 70 633 of per e-mail.


bron: Productschap Tuinbouwmet dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken