Coca-Cola boekte in het vierde kwartaal een nettowinst 520 miljoen euro tegen 648 miljoen euro in de laatste drie maanden van 2005. Het bedrijfsresultaat zakte met 4% tot 0,9 miljard euro, terwijl de omzet met 7% steeg tot 4,5 miljard euro. Coca-Cola Enterprises kondigde op 14 februari een reorganisatie aan, waarbij 3500 mensen hun baan verliezen. Coca-Cola's belangrijkste concurrent, PepsiCo, kampt met dezelfde problemen bij zijn frisdrankenpoot, maar het bedrijf weet die op te vangen door meer zakken chips te verkopen bij zijn Lays-divisie. PepsiCo zag zijn winst buiten eenmalige posten mede daardoor in het vierde kwartaal met ruim 10% oplopen.
Coca-Cola daarentegen moet de westerse klant terugveroveren door zich meer te richten op water, sportdranken en frisdranken zonder koolzuur. Ook probeert het bedrijf meer klanten voor zijn suikervrije frisdranken te trekken.
De inspanningen van het frisdrankconcern werpen hun vruchten inmiddels af. De marges op 'gezonde' drankjes zijn hoger, waardoor de winsten in de Europese Unie en Noord-Amerika in het vierde kwartaal optrokken ten opzichte van de eerste negen maanden van 2006. In Europa versnelde de volumegroei van het bedrijf ook.
bron: FD
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De kop hierboven is enigszins optimistisch. Er wordt nog steeds heel veel cola verkocht. Zie ook molblog een tijdje terug. Daar was sprake van 4/5 van de omzet. Maar de trend naar 'gezonde' drankjes is onmiskenbaar. Doe er groene-thee in en je kunt er een mooie prijs voor vragen.
Coca-cola is trouwens van oorsprong zelf een health drink, zegt men. Uitgevonden door een echte dokter.
Of wellicht het woord dat Wouter van der Land opraapte nadat het per ongeluk uit een mond was gevallen nav Diny's suburbane gedachten: 'principiële gedachtenspinsels', dwz loze gemediatiseerde hypes.
"Producten met een gezonder imago". Dat zegt toch wel heel mooi waar het steeds meer om draait: beleving versus feit. De klavertjes woekeren weelderig.
Dus er is helemaal geen gedoe nodig over reclame-beperkingen? De onsument schakelt zelf al om.