Consumenten kochten in juli 2008 2% minder voedingsmiddelen in vergelijking met een jaar eerder. Daarentegen nuttigen ze 0,9% meer duurzame producten.
Volgens het Postbank Economisch Instituut (PEB) letten klanten beter op de prijzen en kopen ze niet per se minder voedingsmiddelen. Ze vergelijken meer en kopen meer huismerken.
Mindere groei
Over het geheel genomen besteden Nederlanders dit jaar 1,4% meer aan goederen en diensten dan een jaar eerder, maar wel minder dan begin 2008. Met de economische groei gaat het redelijk in het tweede kwartaal van 2008; die is 3% meer dan in het tweede kwartaal van 2007. Maar wel weer minder dan de gemiddelde groei van het gehele vorige jaar.
Graadmeter
De consumentenstemming is vaak een graadmeter voor de economie gebleken. Het vertrouwen in de economie loopt al sinds de zomer van 2007 terug, terwijl de economische groei pas sinds dit jaar hapert.
bron: VMT
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook