Ruim de helft van de Nederlandse consumenten zou bereid zijn om een meerprijs van 13 cent te betalen voor informatie over het vlees dat zij kopen. Wageningen Economic Research vroeg in een online onderzoek onder bijna 500 Nederlanders naar hun informatiebehoefte en ontdekte dat zij het meest geïnteresseerd zijn in informatie over het individuele bedrijf waar het vlees vandaan komt, en dan met name over dierenwelzijn en gezondheid. Daar hebben ze zelfs 'graag' geld voor over, zegt een persbericht van de universiteit.
Consumenten hebben minder belangstelling voor de herkomst en het milieu en nauwelijks interesse in transport of slachtproces. QR-codes of een website zijn belangrijk maar niet genoeg, vooral het winkelimago en een logo op de verpakking maakt de consument bereid om meer te betalen. Duitse en Engelse consumenten hebben een vergelijkbare betalingsbereidheid, zij het dat de meerprijs-bereidheid bij hen terugloopt als het vlees uit Nederland afkomstig is.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Het beleid van het ministerie is gericht op het creëren van meerwaarde voor de boerensector.
Boerderij - Consument wil 13 cent meer betalen voor herkomst vlees
Reageer
  • Deel
Druk af