De onderzoekers uit Maastricht wilden inzicht krijgen in het effect van informatievoorziening op de acceptatie en de smaakperceptie van kweekvlees door consumenten. Hiervoor nodigden zij 193 deelnemers uit om ‘vlees’ te komen proeven. Zij wisten van tevoren niet dat ze ook kweekvlees zouden kunnen proeven.

Allereerst werd hen verteld over de kwaliteit en smaak van kweekvlees, en de maatschappelijke en persoonlijke voordelen daarvan. Vervolgens kregen alle deelnemers 2 stukken vlees voorgeschoteld: eentje gelabeld als ‘kweekvlees’ en eentje gelabeld als ‘conventioneel’. In werkelijkheid waren beide stukken exact dezelfde – gewone – hamburgers. Hoewel er geen objectief verschil was tussen beide stukken, beoordeelden alle deelnemers de smaak van het ‘kweekvlees’ als beter dan die van het ‘conventionele’ vlees.

Na het proeven werden de deelnemers gevraagd om een vragenlijst in te vullen. Hieruit bleek dat 58% van de deelnemers bereid was om extra te betalen voor een kweekvleesproduct – gemiddeld wilden zij zelfs 37% meer betalen voor kweekvlees dan voor gewoon vlees. "Bewustwording van kweekvlees is de beste voorspeller van acceptatie", concluderen de onderzoekers. Ze denken dat de inhoud van de informatie van ondergeschikt belang is. Als de informatie positief wordt gebracht en de smaakervaring goed is, dan zal de acceptatie van kweekvlees vermoedelijk groot zijn.

“Deze studie bevestigt dat kweekvlees acceptabel is voor consumenten als er voldoende informatie wordt gegeven en de voordelen duidelijk zijn. Dit heeft gedurende de afgelopen jaren ook geleid tot een toegenomen acceptatie”, aldus Mark Post – de professor die in 2013 de eerste kweekhamburger ter wereld liet proeven voor het oog van iedereen die het maar wilde zien. “De studie laat ook zien dat consumenten kweekvlees gewoon eten als ze het voorgeschoteld krijgen.”

UM-onderzoeker Nathalie Rolland voegt toe: “Interessant is dat alle deelnemers bereid waren een stuk vlees te eten waarvan ze dachten dat het was gekweekt. Dat is een stap verder dan alleen zeggen dat je het wel wilt eten.”
Dit artikel afdrukken