Consumenten in Nederland maken steeds meer gebruik van online bestelservices, supermarkt-apps en zelfscans. Uit het jaarlijkse 'Consumentenonderzoek 2013', onderdeel van het rapport 'Bedrijfsvergelijking 2013 Levensmiddelendetailhandel' van Deloitte komen bemoedigende resultaten voor de technologische ontwikkelingen in de supermarktbranche naar voren.

Bestelden consumenten vorig jaar nog 0,9 keer per maand online hun boodschappen, dit jaar is het ronduit 1 keer per maand. Het gemiddelde bedrag van de online boodschappen is gestegen van 97,42 euro vorig jaar naar 103 euro dit jaar. Met de opkomst van de afhaalpunten ziet Deloitte het gebruik daarvan stijgen (van 4 naar 9 procent), ten koste van de thuisbezorgservice (van 78 naar 72 procent). Vooral de grotere flexibiliteit in het afhaalmoment blijkt de consument te bekoren.

Ook supermarktapps en zelfscans (zonder tussenkomst van de cassière afrekenen) nemen in populariteit toe. Apps worden inmiddels door 19 procent van de consumenten gebruikt, vooral voor het bekijken van aanbiedingen, het maken van een boodschappenlijst of voor het vinden van openingstijden.
Dit artikel afdrukken