Het FD voelde topman Dick Boer van Ahold aan de tand naar aanleiding van de presentatie van de derde-kwartaalcijfers. Boer schroomt niet de hand in eigen boezem te steken over een aantal heikele punten.

Slepend conflict
Zo zegt hij over het langlopende en slepende conflict met de Vereniging Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) dat hij graag met de franchisenemers tot een oplossing zou willen komen. Hij verwijt de adviseurs van de franchisenemers, die gisteren aankondigden naar de rechter te stappen met een claim van 200 miljoen euro, dat zij hun klanten 'opjutten' tot onrealistische verwachtingen. Ahold heeft een voorziening getroffen van 17 miljoen euro. "Als je met elkaar om de tafel gaat zitten, moet je reële verwachtingen hebben. Die hebben zij niet. Albert Heijn heeft al dertig jaar lang de meest transparante franchiseformule die je je kunt voorstellen. Dan kun je wel roepen dat je zo veel miljoen van iemand tegoed hebt, maar als dat niet in lijn is met de afspraken, is dat een vreemd standpunt. We hebben heldere afspraken. Daar moeten beide partijen zich aan houden", stelt Boer.

Tekortgeschoten in innovatie en vernieuwing
Voor de opnieuw in Nederland teruggelopen omzet (- 1,1%) heeft Boer de volgende verklaring. "Voor een deel speelt de economische neergang ons parten. Klanten worden nóg gevoeliger voor prijs. Tegelijk moet ik vaststellen dat Albert Heijn tekort is geschoten op de vlakken van innovatie en vernieuwing van het assortiment. Dat moet beter. Kijk bijvoorbeeld naar ons vers assortiment. De vernieuwingen daar hadden we sneller moeten doorvoeren."

'Communicatie moet beter'
De meest opvallende uitspraak bewaart Boer voor het slot van het interview. In antwoord op de vraag of Ahold mogelijk te weinig vertelt over de goede veranderingen, waardoor die de consumenten te weinig opvallen, zegt hij: "Ook de communicatie naar buiten toe moet beter. Daar hebben we nu ook extra mensen voor aangenomen. We moeten beter vertellen en laten zien dat we fijne winkels hebben en midden in de maatschappij staan. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Albert Heijn de meeste duurzame producten heeft van alle supermarkten in Nederland. Uit eigen onderzoek blijkt dat de prijsverschillen tussen onze basic-lijn en de producten van discounters helemaal niet zo groot zijn als in de markt vaak wordt gedacht. Dat zijn allemaal verhalen die we beter voor het voetlicht moeten brengen. Albert Heijn moet weer wat meer likeable worden."


Fotocredits: Dick Boer, Ahold
Dit artikel afdrukken